Branża TSL to uniwersum, w którym dzieje się tak dużo, że potrzebna byłaby 24-godzinna transmisja “na żywo”, by być ze wszystkim na bieżąco. Dlatego w naszym cyklicznym przeglądzie staramy się mówić o tym, co naprawdę ważne; prezentować interesujące informacje, ciekawostki, sensacje oraz przybliżać dokonujące się w prawie zmiany. W tym tygodniu m.in. o nowych drogach w Polsce. „Klęska” urodzaju pod koniec roku?

 

Za przejazd A2 znowu drożej

Kierowcy korzystający z autostrady A2 muszą sięgnąć jeszcze głębiej do kieszeni. Zarządca kolejny raz w tym roku zdecydował się na podniesienie cen za przejazd. Nowe stawki weszły w życie 9 września. Od tego dnia na trasie Nowy Tomyśl – Konin trzeba zapłacić o złotówkę więcej za przejazd każdym z odcinków. Cena wynosi 26 PLN. Za przejazd pomiędzy obydwoma wymienionym węzłami trzeba zapłacić już 78 PLN. Tak jest w przypadku pojazdów osobowych. Za przejazd ciężarówką trzeba oczywiście zapłacić jeszcze więcej. W tym przypadku (pojazdy samochodowe o więcej niż trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o trzech osiach z przyczepami) za przejazd każdym z odcinków trzeba zapłacić nawet 91 PLN (wcześniej 87 PLN).

 

Koniec kryzysu na granicy polsko-ukraińskiej

Sytuacja na granicy polsko-ukraińskiej, będąca przyczyną wielu niesnasek, powinna się ustabilizować. Wszytko za sprawą porozumienia, które udało się osiągnąć pomiędzy stroną polską a ukraińską. W ramach zawartej ugody otwarte zostało przejście graniczne Uściług-Zosin dla ciężarówek, które nie przewożą towaru. Porozumienie obowiązuje polskie i ukraińskie ciężarówki, niezależnie od kierunku, w którym się przemieszczają. Porozumienie powinno przełożyć się na rozładowanie kolejek przed przejściami granicznymi. Niezadowolenie kierowców przyczyniło się w ostatnim czasie do organizacji licznych akcji protestacyjnych na przejściach granicznych.

 

Pojazd osobowy jak ciężarówka

Kierowcy korzystający z systemu e-Toll, który od wielu miesięcy jest obowiązkowy także dla pojazdów osobowych, mogą się mocno zdziwić. Jak poinformował Auto-Świat, niektórzy kierowcy pojazdów osobowych, którzy korzystają z aplikacji śledzącej, otrzymają powiadomienia o negatywnej weryfikacji pojazdu – system identyfikuje ich pojazdy jako dużo pojazdy ciężarowe. I to w dodatku takie, które mają najniższą możliwą klasę emisji spalin. To może z kolei oznaczać konieczność zapłaty wysokiego rachunku albo mandatu. W dodatku może się skończyć tym, że w podobnej sytuacji opłaty będą nakładane na użytkownika źle zweryfikowanego pojazdu także za przejazd innymi drogami krajowymi – podobnie jak ma to miejsce w przypadku dużych ciężarówek. Dlatego podobnych powiadomień (przychodzą one drogą mailową) lepiej nie ignorować. Jak wyjaśniają eksperci, błąd należy naprawić, logując się w systemie i poprawiając dane.

 

 

Polskie miasta mocno zakorkowane

To ważny i niekorzystny czynnik, który ma wpływ na koszty transportu i działalność operatorów transportowo-logistycznych. Niestety, Polska pod tym względem równa do światowej czołówki, a polskie miasta regularnie pną się do góry w rankingach najbardziej zakorkowanych na świecie. W zestawieniu opublikowanym niedawno przez firmę GoShorty, zawierającym miasta z najbardziej zatłoczonymi ulicami, Polska zaznaczyła wyraźnie swoją niechlubną pozycjęw pierwszej „dwudziestce” znalazło się aż pięć polskich miast. Są to: Łódź, Kraków, Wrocław, Warszawa oraz Poznań. Rodzime ośrodki znalazły się wśród takich miast, jak: Stambuł (pierwsza pozycja), Bogota, Mumbaj, Mexico City czy Manila. Nasze miasta wyprzedziły słynne metropolie, m.in: Paryż, Nowy Jork czy Rio de Janeiro.

 

Nowe drogi w Polsce – końcówka roku na bogato

Nieźle zapowiada się zakończenie roku, gdy chodzi o liczbę nowych kilometrów dróg, które zostaną oddane do użytku kierowcom. Według zaprezentowanych danych, należy się spodziewać, że przed końcem roku kierowcy otrzymają do swojej dyspozycji aż 230 km nowych szlaków. Jak zauważają komentatorzy, to bardzo solidne zwieńczenie roku. Z otwartych właśnie tras bądź tych, które zostaną otwarte wkrótce, należy wymienić: fragment drogi S61 (Szczuczyn – Ełk Południe), który stanowi część drogi Via Baltica, 24-kilometrowy brakujący odcinek autostrady A1 między Kamieńskiem a Piotrkowem Trybunalskim, 45-kilometrowy odcinek „ekspresówki” S5 (Nowe Marzy-Bydgoszcz Północ) czy południowy fragment autostrady A18. Oddane zostaną też kolejne fragmenty autostrady A2 i dróg ekspresowych S1 i S7.

 

Prace nad kolejnym nowym promem dla Brittany Ferries rozpoczęte

Od uroczystego cięcia blach rozpoczęły się prace nad budową kolejnego nowego promu dla Brittany Ferries. Chodzi o statek Saint-Malo, który jest kolejnym promem typu E-Flexer, powstającym dla Stena RoRo. Saint-Malo będzie pływał dla Brittany Ferries dzięki podpisanej pomiędzy stronami długoterminowej umowie czarterowej. Francuski armator zagwarantował sobie prawo pierwokupu statku po upływie czterech lat. Nowy ro-pax będzie miał 195 m długości, pas ładunkowy o długości 2517 m, a na pokład przyjmie 1400 pasażerów. Saint-Malo będzie promem hybrydowym, zasilanym paliwem LNG, a także energią z baterii, która wykorzystywana będzie podczas manewrowania i poruszania się w obrębie portu. Nowy E-Flexer (już 11. jednostka tej serii) po zakończeniu prac zastąpi na trasie Ouistreham (Caen)-St. Malo statek Bretagne. Wkrótce powinny rozpocząć się prace nad kolejnym, już dwunastym promem E-Flexer, który także trafi do Brittany Ferries. Jego nazwa nie jest jeszcze znana. Więcej informacji z branży promowej znajdziesz TUTAJ.

 

 

Źródła: Rzeczpospolita, trans.info, PromySKAT

Jakub