Branża TSL to uniwersum, w którym dzieje się tak dużo, że potrzebna byłaby 24-godzinna transmisja “na żywo”, by być ze wszystkim na bieżąco. Dlatego w naszym cyklicznym przeglądzie staramy się mówić o tym, co naprawdę ważne; prezentować interesujące informacje, ciekawostki, sensacje oraz przybliżać dokonujące się w prawie zmiany. W tym tygodniu m.in. o tym, jakie temperatury panują w trakcie upałów w kabinie ciężarówki.

 

Aktualności z polskich dróg

Ostatnie dni przyniosły dobre wiadomości dotyczące nowych szlaków drogowych w Polsce. Na drodze, która ma zrewolucjonizować poruszanie się pomiędzy Trójmiastem oraz Warszawą, czyli w ciągu drogi S7, oddano do użytku 10-kilometrowy odcinek pomiędzy Napierkami a Mławą oraz 2-kilometrowy odcinek pomiędzy Pieńkami a Płońskiem. Ale są też nieco mniej pozytywne informacje. Na drodze S3 szykuje się spore opóźnienie, gdy chodzi o oddanie do eksploatacji 31-kilometrowego fragmentu Bolków–Kamienna Góra–Lubawka. Wiele wskazuje na to, że poślizg w budowie drogi, która ma prowadzić do granicy z Czechami, może wynieść nawet rok.  Z danych przekazanych przez GDDKiA wynika, że najbardziej prawdopodobny termin oddania jej do eksploatacji to I poł. 2023 r. Z opóźnieniami, choć nieco mniej drastycznymi, mamy też do czynienia na budowie Trasy Kaszubskiej. Termin otwarcia pierwszej części drogi przesuwany był już kilkukrotnie – najpierw planowano, że stanie się to pod koniec października 2021 r., potem wczesną wiosną, a następnie w czerwcu br. Aktualne zapowiedzi wskazują, że moment ten nastąpi najwcześniej w październiku br.

 

Upały. Jak radzą sobie z nimi zawodowi kierowcy?

Ostatnie upały dają się we skutki wszystkim, ale w szczególności tym, którzy w tym czasie muszą wykonywać ciężką pracę. Wiedzą coś o tym kierowcy zawodowi, którzy szczególnie narażeni są na konsekwencje ekstremalnych temperatur. Jak poinformował ADAC, przy temperaturze zewnętrznej 35 st. C, wewnątrz pojazdu po pół godziny osiągana jest temperatura 50 st., a po 90 minutach parkowania w pełnym słońcu – 60 st. Brak zastosowania jakichkolwiek zabezpieczeń i osłoń przez kierowców może doprowadzić do tego, że kierownica i inne elementy pojazdu nagrzeją się nawet do 70 st. Specjaliści uważają, że przy takich temperaturach powietrza, kierowcy nie powinni odbierać dziennego odpoczynku w kabinach. Pojawiają się też pomysły wprowadzenia w pojazdach dodatkowego, obowiązkowego wyposażenia. Takie stanowić miałaby klimatyzacja postojowa. Jest ona dziś wymagana w Holandii, a niedawno jedna z europosłanek zaproponowała obowiązek jej montażu we wszystkich krajach unijnych.

 

Obserwowali pożar ciężarówek. Posypały się mandaty

To widok nierzadko obserwowany także w Polsce – wypadek na drodze i setki kierowców, którzy zwalniają ruch lub zatrzymują się, żeby popatrzeć na skutki zdarzenia i działania służb. Takie nieodpowiedzialne zachowanie spotyka się niekiedy ze zdecydowaną reakcją policji. Tak właśnie stało się we Francji, gdzie w ubiegłym tygodniu na drodze A7 (w okolicach Drôme) doszło do zderzenia dwóch ciężarówek, a w efekcie do pożaru jednej z nich. Incydent spowodował blokadę autostrady w kierunku północnym, gdzie miało miejsce zdarzenie. Ale błyskawicznie zator utworzył się też na jezdni prowadzącej w kierunku południowym. Wszystko przez kierowców, którzy zwalniali albo zatrzymywali się, żeby popatrzeć albo zarejestrować skutki wypadku telefonem. Korek miał aż 30 km. Wtedy do akcji przystąpiła policja, która zaczęła karać za nieodpowiedzialne zachowanie. Serwis trans.info poinformował, że łącznie ukarano aż 103 osoby. Służby poinformowały, że nieodpowiedzialne postępowanie niektórych uczestników ruchu omal nie doprowadziło do kolejnych wypadków. Należy pamiętać, że rejestrowanie wypadków oraz ich ofiar jest traktowane w niektórych krajach jak przestępstwo. W taki sposób podchodzi się do tego m.in. w Niemczech.

 

Pojazdem ciężarowym od prąd

Na niecodzienny i skrajnie niebezpieczny manewr zdecydował się jadący pojazdem ciężarowym kierowca z Litwy. Znajdując się w okolicach Kisielnicy, starał się on dostać na drogę ekspresową S61, wjeżdżając pod prąd. 48-latek całkowicie zablokował drogę zjazdową z „ekspresówki” i na szczęście nie dojechał do samej drogi szybkiego ruchu. Przybyli na miejsce policjanci stwierdzili, że staranowanych zostało kilka znaków drogowych. Funkcjonariusze pomogli wydostać się kierowcy zestawu z opresji, ale wcześniej ukarali go mandatem w wysokości 2 tys. PLN. Tymczasem na drodze ekspresowej S5 policjantom udało się zatrzymać kierowcę – tym razem pojazdu osobowego – który postanowił zawrócić i kontynuować jazdę pod prąd, gdy okazało się, że jego zjazd jest nieczynny. W trakcie jazdy znalazł się na kursie kolizyjnym z… radiowozem. Kierowca stracił prawo jazdy, a sprawa jego „wyczynu” została skierowana do sądu.

 

Sprawdzają, czy kierowcy nie jeżdżą „na zderzak”

Zanim przepis ten wszedł w życie, pojawiały się głosy, że będzie to martwa regulacja. Tymczasem regularne kontrole, przeprowadzane na polskich drogach, pokazują, że służby podchodzą do tej sprawy bardzo poważnie. Ostatnia akcja wymierzona w kierowców, którzy nie przestrzegają przepisu  nakazującego zachować bezpieczną odległość przed poprzedzającym pojazdem, nosiła kryptonim „Dystans” i została przeprowadzona na autostradzie A4. Wrocławscy policjanci, wyposażeni w odpowiednie urządzenia, przeprowadzali pomiar odległości pomiędzy pojazdami osobowymi i ciężarowymi. W ciągu tyko jednego dnia wystawionych zostało osiem mandatów na sumę 2,4 tys. PLN.

 

Port Dover przygotowuje się na szczyt wakacyjnego sezonu

Władze portu w Dover chcą sprostać wyzwaniom, które czekają w trakcie szczytu urlopowego sezonu. W związku z tym w angielskim porcie wprowadzono zmiany, które mają usprawnić ruch. Wśród udoskonaleń znajdują się nowe budki (jest ich o 50 proc. więcej), które będą wykorzystywane przez francuskie służby graniczne. Zmodyfikowano też wewnętrzne trasy, co ma wpłynąć na poprawę ruchu pojazdów po porcie. Władze portu poinformowały o zwiększeniu liczby pracowników, którzy będą pomagać i udzielać informacji podróżnym. Wydany został też nowy przewodnik, w którym znajdują się zaktualizowane instrukcje. Przedstawiciele portu zalecają, by pojawić się na miejscu z odpowiednim wyprzedzeniem ze względu na wydłużone kontrole, a także przygotować odpowiednie zapasy żywności i wody na wypadek opóźnień. Zgodnie z prognozami, ruch w Port of Dover ma w czasie tegorocznych wakacji wrócić do poziomów sprzed pandemii. Więcej informacji z branży promowej znajdziesz TUTAJ.

 

 

Źródła: Rzeczpospolita, Auto-Świat, Nadmorski24, trans.info, PromySKAT

Jakub