Przegląd Transportowy

Branża TSL to prawdziwe uniwersum, w którym dzieje się tak dużo, że potrzebna byłaby 24-godzinna transmisja „na żywo”, by być ze wszystkim na bieżąco. Dlatego w naszym cyklicznym przeglądzie staramy się mówić o tym, co naprawdę ważne; prezentować interesujące informacje, ciekawostki, sensacje oraz przybliżać dokonujące się w prawie zmiany. W tym tygodniu m.in. o planach budowy tunelu pomiędzy Wielką Brytanią i Irlandią oraz nowym cenniku przejazdów niektórymi odcinkami autostrady A2.

 

Kosztowna zima na polskich drogach

Intensywne opady śniegu, które sprawiły, że nad Wisłę zawitała pierwsza od dawna prawdziwa zima, spowodowały, że może być ona też najkosztowniejsza od lat. Urzędnicy już teraz liczą koszty odśnieżania, a najnowsze dane sugerują, że na polskich drogach (chodzi o drogi krajowe) mogło się znaleźć tej zimy ok. 300 tys. ton soli drogowej. Taką informację ujawnili w ubiegłym tygodniu przedstawiciele GDDKiA. Ten bilans nie jest oczywiście zamknięty, bo synoptycy zapowiadają kolejny atak zimy. Także w ubiegłym tygodniu przedstawiciele krakowskiego magistratu poinformowali, że tegoroczna zima jest najdroższa w historii miasta, gdy chodzi o koszty utrzymania dróg. Od początku sezonu zimowego kosztowała już 38 mln PLN, a w najcięższych dniach wysypano na krakowskie drogi 10 tys. ton soli. Urzędnicy uspokajają, że stosowana obecnie sól (główny oręż w walce z efektami zimy) jest dużo lepszej jakości niż jeszcze do niedawna. W związku z tym środek będący zmorą wielu kierowców – ze względu na ryzyko korozji i pozostawiane na samochodach i zestawach charakterystyczne białe plamy – powinien być znacznie mniej dokuczliwy.

 

Drożej za przejazd autostradą A2

Od połowy lutego więcej trzeba będzie zapłacić za przejazd autostradą A2. Chodzi o przejazd pomiędzy Koninem a Nowym Tomyślem, obejmującym odcinki: Nowy Tomyśl – Poznań, Poznań – Września, Września – Konin. Za każdy kolejny odcinek trzeba będzie zapłacić o 1 PLN więcej – 23 zamiast dotychczasowych 22 PLN. Za przejazd fragmentem autostrady, obejmującym wszystkie trzy odcinki, trzeba będzie zaś zapłacić 69 PLN. Jeszcze więcej trzeba będzie oczywiście zapłacić za przejazd pojazdem ciężarowym: pojazdy kategorii 2 – 34 PLN (za odcinek), pojazdy kat. 3 – 52 PLN, pojazdy kat. 4 – 80 PLN, a kat. 5 – 230 PLN. Przedstawiciele koncesjonariusza tłumaczą kolejną już podwyżkę inflacją oraz rosnącymi kosztami utrzymania.

 

Ciężarówki jak trolejbusy i tramwaje

Na ciekawy widok w pobliżu Frankfurtu mogą natknąć się od dłuższego czasu kierowcy przebiegającej tam autostrady A5. Jeden z odcinków tej drogi nazywany jest e-autostradą, a to ze względu na linię trakcyjną, która rozwinięta jest nad jezdnią. Korzystają z niej wyposażone w pantografy ciągniki. Właśnie zapadła decyzja o wydłużeniu testowego odcinka. W ten sposób pole doświadczalne powiększone zostanie o 7 kolejnych kilometrów i łącznie będzie miało już 17 km (12 km do Darmstadt i 5 km w stronę Frankfurtu). Dodatkowe przewody powinny zostać zainstalowane do 2022 r. Trakcja rozpościera się nad prawym pasem w każdym kierunku. Z rozwiązania opracowanego przez Siemens korzysta na razie 5 pojazdów, a wkrótce dołączyć ma do nich 7 kolejnych pojazdów ciężarowych, dostarczonych przez firmę Scania.

 

Olbrzymia kara za nielegalny transport

Aż 300 tys. kary PLN – tyle może wynieść kara za uchybienia związane z transportem gigantycznych elementów wiatraków, które zarejestrowane w Niemczech zestawy przewoziły na zlokalizowaną na Mazurach farmę wiatrową. Kontrola miała miejsce na drodze ekspresowej S3, nieopodal Gorzowa Wielkopolskiego. Wielkie części (największe miały 50 m długości, 4,5 m wysokości i ok. 4m szerokości) przewożone były ośmioma pojazdami. W czasie inspekcji kontrolerzy stwierdzili, że naruszone zostało prawo dotyczące przewozów kabotażowych – zarejestrowane w innym kraju pojazdy transportowały części pomiędzy dwiema miejscowościami w Polsce, a kierowcy nie mieli odpowiednich pozwoleń na jego wykonanie (okazane zgody zostały wydane na inną firmę niż ta, którą reprezentowali). Pojazdy zostały skierowane na parking, a ITD wszczęła postępowanie administracyjne.

 

Tunel połączy Wielką Brytanię i Irlandię?

Coraz więcej miejsca w brytyjskiej prasie poświęca się tematowi tunelu, który miałby połączyć Wielką Brytanią oraz Irlandię Północną. Miałby to być 40-kilometrowy łącznik drogowo-kolejowy, który wytyczony zostałby pod Morzem Irlandzkim, łącząc szkockie miasto Stranraer oraz położone w Irlandii Północnej Larne. Urzędnicy, wśród których wizja ta zyskuje coraz większe poparcie, szacują, że inwestycja pochłonęłaby ok. 20 miliardów funtów. Decyzje dotyczące ewentualnych dalszych prac nad tym projektem zapaść mają w ciągu najbliższych tygodni. O realizacji takiego tunelu mówiono wprawdzie już 120 lat temu, a w ostatnich latach pomysł ten powracał, ale w świetle brexitu decyzja o jego budowie zyskałaby szczególne znaczenie. Byłaby to rewolucja dla rynku transportowego, ale też rodzaj symbolu. “Ten projekt tchnąłby w mieszkańców Irlandii Północnej wiarę, że rząd jest przygotowany do inwestycji w infrastrukturę i wydania pieniędzy w zapewnienie, że jesteśmy fizycznie połączeni” – powiedział pochodzący z Irlandii Północnej Sammy Wilson, były minister środowiska i członek Izby Gmin.

 

Źródła: Autostrada Wielkopolska, PAP,  GDDKiA, Rzeczpospolita, Scania, The Daily Telegraph

Jakub