Branża TSL to prawdziwe uniwersum, w którym dzieje się tak dużo, że potrzebna byłaby 24-godzinna transmisja „na żywo”, by być ze wszystkim na bieżąco. Dlatego w naszym cyklicznym przeglądzie staramy się mówić o tym, co naprawdę ważne; prezentować interesujące informacje, ciekawostki, sensacje oraz przybliżać dokonujące się w prawie zmiany. W tym tygodniu m.in. o nowych przepisach w Szwecji, które dotkną zagranicznych firm transportowych oraz zaktualizowanym taryfikatorze mandatów za nadmierną prędkość w Niemczech.
Duże utrudnienia na autostradach A2 i A4. Jeszcze w tym roku
Już w drugiej połowie tego roku rozpoczną się duże remonty na wybranych odcinkach autostrad A2 i A4. Prace te znacząco wpłyną na komfort przemieszczania się tymi drogami. Utrudnienia na A2 mają potrwać do listopada br. Drogowcy pojawia się na obu jezdniach pomiędzy węzłami Emilia i Stryków. Oznacza to, że konieczne będą zmiany w organizacji ruchu na ok. 20-kilometrowym odcinku autostrady. Na autostradzie A4 prace realizowane będą na odcinku pomiędzy granicą woj. śląskiego i opolskiego a Górą Świętej Anny. W tym przypadku ekipy remontowe również pojawią się na jezdniach prowadzących w obu kierunkach. Zakres robót obejmie również węzły autostradowe w Kędzierzynie-Koźlu oraz Strzelcach Opolskich. Prace na A4 potrwają od III kw. br. do końca 2022 r. z wyłączeniem okresu zimowego.
W tym kraju kierowców pojazdów ciężarowych uznano za kluczową grupę zawodową
Nie jest tajemnicą, że kierowcy ciężarówek należą do grupy zawodowej strategicznej dla bezpieczeństwa i stabilności państwa. Pamiętają o tym m.in. we Francji. Nad Sekwaną zawodowi kierowcy trafili na listę profesji, które traktowane są priorytetowo, gdy chodzi o kolejność szczepień chroniących przed infekcją wirusem SARS-CoV-2. Najstarsi przedstawiciele tej grupy mogą się już zgłaszać na szczepienia. W wielu innych krajach, mimo starań, kierowcy nie są objęci takim uprzywilejowaniem ze strony władz. Na wcześniejsze szczepienia, z racji wykonywania takiego zawodu, nie mogą liczyć m.in. kierowcy w Polsce, ale też w wielu innych państwach.
Kłopotliwy e-TOLL
Z tygodnia na tydzień przybywa informacji na temat nowego systemu poboru opłat e-TOLL, który zastąpi dotychczasowy viaTOLL. Tydzień temu informowaliśmy o wydłużeniu przez urzędników (do końca września) okresu przejściowego, w czasie którego funkcjonować będą oba rozwiązania. Choć na inaugurację nowego rozwiązania trzeba jeszcze chwilę zaczekać (start zapowiedziano w II połowie czerwca), to eksperci już teraz wypowiadają się na temat nowego systemu. Ich komentarze do przychylnych nie należą. Swoje stanowisko zaprezentowali właśnie przedstawiciele Instytutu Staszica. Stwierdzili oni, że cały projekt jest źle przygotowany. Wskazują też na wiele pojawiających się znaków zapytania. Największe wątpliwości dotyczyć mają m.in. kosztów wdrożenia nowego mechanizmu. Uważają oni, że system jest jeszcze niegotowy i nazywają go eksperymentem, którego skutki obarczą kierowców i właścicieli firm przewozowych. Obawy dotyczą też gromadzenia drażliwych danych oraz dostępności urządzeń pokładowych potrzebnych do obsługi systemu. Nie wiadomo także, na jakiej zasadzie z rozwiązania korzystać będą zagraniczni kierowcy. Wg analityków przewidziany na testy okres jest zbyt krótki. Uwzględniając stan przygotowań, oceniono, że system może nie ruszyć w zaplanowanym terminie.
Zmiany w regulacjach w Szwecji. Uderzą w łamiących przepisy zagranicznych przewoźników
Od maja w obowiązujących w Szwecji przepisach zajdą istotne zmiany, które będą odczuwalne dla przewoźników z innych krajów. Ci ostatni, zgodnie z nową regulacją, będą zobowiązani do natychmiastowego opłacenia kar za łamanie przepisów dotyczących czasu pracy kierowcy. Brak niezwłocznego uiszczenia grzywny będzie skutkował uniemożliwieniem kontynuowania jazdy. Działania takie mają przyczynić się do dalszej poprawy bezpieczeństwa na drogach, ale także podniesienia warunków pracy zawodowych kierowców. Szwedzi uruchamiają tę regulację w ramach wprowadzania unijnego Pakietu Mobilności.
W Niemczech też trzeba mieć się na baczności
Zmiany w przepisach szykują się także w Niemczech. Tam kierowcy pojazdów ciężarowych muszą przygotować się na znacznie wyższe kary za przekroczenie dozwolonej prędkości. Nowy taryfikator przewiduje w wielu przypadkach nawet podwojenie wysokości kary za nieprzepisową jazdę. I tak – 40 euro (w mieście), zamiast dotychczasowych 20, trzeba będzie uiścić za przekroczenie prędkości w wymiarze do 10 km/h niż wynika to z ograniczeń. Poza miastem stawka będzie wynosić 30 euro (do tej pory 15 euro). 60 euro będzie kosztowało przekroczenie prędkości powyżej 11 km/h (dotychczas 30 euro), a 160 euro zamiast 80 będzie kosztowała jazda za jazdę o 16 km/h więcej. Poza miastem stawki za powyższe wykroczenia będą niższe i wyniosą odpowiednio: 50 i 140 euro. Najsurowiej ukarany zostanie kierowca, który będzie jechał w mieście o ponad 60 km/h więcej niż pozwalają przepisy – 800 euro zamiast dotychczasowych 680. Nowy taryfikator czeka teraz na zatwierdzenie przez władze.
Pierwszy z gigantów dla Finnlines coraz bliżej
W Chinach zwodowano pierwszy z trzech promów typu GG5G, zamówionych przez grupę Grimaldi na potrzeby bałtyckiej siatki połączeń towarowych, realizowanych w tym obszarze przez Finnlines. Uroczystość miała miejsce w zakładach Nanjing Jinling. Statek ma 238 metrów długości oraz 34 metry szerokości. Dysponuje on pasem dla ładunków cargo o długości 5800 metrów. Dodatkowa zewnętrzna przestrzeń została zagospodarowana dla transportu kontenerów. Wyposażono go też w pokłady samochodowe o powierzchni 5800 m2. W sumie hybrydowy statek pomieści 300 naczep, 150 pojazdów osobowych oraz ponad 500 jednostek TEU. Ekologiczne jednostki ro-ro dla Finnlines są dostosowane do działalności firmy. Wszystkie będą spełniały wymogi zgodne z klasą lodową 1A, dzięki czemu będą mogły żeglować nawet w trudnych warunkach. Już wcześniej firma zdradziła, że kolejne statki Finnlines otrzymają nazwy: Finneco I, Finneco II i Finneco III. Będą one obsługiwać połączenia pomiędzy Finlandią a Szwecją, pozostałymi krajami basenu Morza Bałtyckiego oraz z Wielką Brytanią. Więcej wiadomości z branży promowej znajdziesz TUTAJ.
Źródła: rp.pl, Instytut Staszica, trans.info, promyskat.pl