Branża TSL to uniwersum, w którym dzieje się tak dużo, że potrzebna byłaby 24-godzinna transmisja “na żywo”, by być ze wszystkim na bieżąco. Dlatego w naszym cyklicznym przeglądzie staramy się mówić o tym, co naprawdę ważne; prezentować interesujące informacje, ciekawostki, sensacje oraz przybliżać dokonujące się w prawie zmiany. W tym tygodniu m.in. o niecodziennym mandacie. Kierowca ciężarówki dostał go, bo drapał się po plecach widelcem.

 

Rosja wprowadza sankcje na przewozy towarowe z UE

W odpowiedzi na sankcje wprowadzane na Rosję przez kraje Zachodu, odpowiedzialny za agresję na Ukrainie kraj odpowiada tym samym. Od 10 października Rosja wprowadziła zakaz poruszania się po tamtejszych drogach pojazdów ciężarowych, które pochodzą z krajów Unii Europejskich. Zakaz ten rozszerzony jest o Wielką Brytanię, Norwegię oraz Ukrainę. Podpisane przez premiera Rosji rozporządzenie przewiduje jednak szereg wyłączeń. Wprowadzone ograniczenia nie obejmują bowiem przewozu wielu artykułów, np. świeżych produktów żywnościowych, takich jak: owoce, warzywa czy mięso.

 

W tych krajach przedłużono kontrole graniczne

Miały trwać do 8 października, ale ostatecznie zostały przedłużone. Dwa kraje zdecydowały się na wydłużenie kontroli na swoich granicach ze Słowacją. Decyzja ta ma związek z wciąż odnotowywanymi przypadkami nielegalnej migracji na szlaku zachodnich Bałkanów. Wielu nielegalnych imigrantów ze Słowacji dostawało się do Austrii oraz Czech, a potem do Niemiec. Kontrole mają na celu ukrócenie tego procederu. Zgodnie z obecnymi zapowiedziami urzędników, kontrole potrwają do 28 października. Od czasu wprowadzenia kontroli 28 września br. do 3 października tylko na granicy słowacko-czeskiej wykryto ok. 1100 nielegalnych imigrantów.

 

Szykują się zmiany w prawie. Odpowiedź na kryzys na rynku energii

Zniesienie zakazu poruszania się pojazdów o dmc powyżej 12 ton w dni wolne od pracy. Taką zmianę przygotowuje Ministerstwo Infrastruktury. Chodzi o ciężarówki, które przewożą strategiczne dla rynku energetycznego paliwa, m.in.: koks, pellet czy węgiel. Obowiązujące w tej chwili ograniczenia utrudniają ich przewóz w dni świąteczne. Poluzowanie przepisów ma zwiększyć elastyczność transportu takich ładunków. Nowe regulacje zostaną wprowadzone na mocy rozporządzenia, które zacznie obowiązywać dzień po ogłoszeniu.

 

Rekord sprzedaży ciężarówek

Tak dobrze jeszcze nie było. Wrzesień br. okazał się rekordowym miesiącem, gdy chodzi o rejestrację nowych pojazdów ciężarowych w Polsce. W porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego ich liczba wzrosła o 22 proc. O ile we wrześniu 2021 r. zarejestrowano 2682 nowe pojazdy ciężarowe, to w tym roku było ich już 3263. Spośród wszystkich nowych pojazdów ciężarowych, które zarejestrowane zostały we wrześniu, najwięcej – aż 2497 – było ciągników siodłowych. Gdy chodzi o najpopularniejszą markę, to okazał się nią DAF. To właśnie pojazdy tego uznanego producenta zasilają flotę grupy SKAT. W ostatnich miesiącach rynek nowych pojazdów ciężarowych odnotował znaczące odbicie po słabym początku roku, gdy Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego informował o olbrzymich, dwucyfrowych spadkach.

 

 

Ponad 1000 PLN mandatu za… drapanie się widelcem

W kategorii największego kuriozum świata ciężarówek ostatnich dni bezapelacyjnie wygrywa sytuacja opisana przez media w Hiszpanii. Na gorącym uczynku przyłapano tam kierowcę, który drapał się widelcem po plecach. Do zdarzenia doszło w Teruel w Aragonii na autostradzie A12. W chwili, gdy mężczyzna postanowił oddać się tej czynności, jego zachowanie obserwował patrol Gwardii Cywilnej, który przystąpił do działania. Stwierdzono, że złamał przepisy, które nakazują prowadzenie pojazdu z należytą starannością i ostrożnością – poinformował serwis trans.info. Uznano, że podczas drapania się widelcem nie zachował koncentracji. Do zapłacenia jest teraz mandat w wysokości 240 euro (mandat oraz odsetki). Kierowca tłumaczył, że musiał się podrapać, bo po wielu godzinach jazdy odczuwał swędzenie pleców. Zdarzenie miało miejsce przed kilkoma miesiącami, ale informacja o nim zdobyła rozgłos dopiero teraz.

 

Afera w Szkocji. Polska stocznia przegrała przetarg na budowę promu

W Szkocji wybuchła niemała afera, która ma związek z budową nowych promów dla CalMac Ferries. Przewoźnik od lat oczekuje na nowe jednostki, które będą obsługiwać szkockie wyspy pod marką Caledonian MacBrayne. Rozpisany w 2014 r. przetarg został rozstrzygnięty na korzyść stoczni Ferguson Marine, o czym informowaliśmy na łamach PromySKAT. Armator do tej pory nie doczekał się jednak statków. Pierwszy z nich miał być gotowy w 2018 r., ale zgodnie z nowymi planami zostanie przekazany przewoźnikowi dopiero w 2023 r. Nie tylko terminy nie zostały dotrzymane, ale także znacząco wzrosły koszty produkcji. Teraz wyszło na jaw, że Ferguson Marine niesłusznie został nagrodzony kontraktem, bo przetarg okazał się… ustawiony. Realizacji kontraktu powinna się podjąć stocznia Remontowa Shipbuilding z Gdańska, bo to właśnie ona zaproponowała najkorzystniejszą ofertę. Niewykluczone, że gdańskie zakłady podejmą działania prawne. Więcej informacji z branży promowej znajdziesz TUTAJ.

 

Źródła: Rzeczpospolita, PAP, trans.info, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, PromySKAT

Jakub