Branża TSL to uniwersum, w którym dzieje się tak dużo, że potrzebna byłaby 24-godzinna transmisja “na żywo”, by być ze wszystkim na bieżąco. Dlatego w naszym cyklicznym przeglądzie staramy się mówić o tym, co naprawdę ważne; prezentować interesujące informacje, ciekawostki, sensacje oraz przybliżać dokonujące się w prawie zmiany. W tym tygodniu m.in. o wprowadzonych w Polsce okresowo odstępstwach od czasu pracy kierowców.

 

A1 gotowa na całej długości już w przyszłym roku

W 2023 r. kierowcy mają pojechać całą długością autostrady A1 bez żadnych przeszkód i ograniczeń. Zgodnie z ministerialnymi deklaracjami, droga łącząca Pomorze i granicę z Czechami miałaby być gotowa w całości wiosną przyszłego roku. Wtedy też oddany do eksploatacji ma zostać ostatni budowany odcinek A1. Zdjęte zostaną wtedy funkcjonujące teraz ograniczenia i na całej długości autostrady będzie można się poruszać z maksymalną dopuszczalną prędkością. W tej chwili, w niektórych miejscach (np. pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem) natknąć się można na przeszkody i limity. Ostatnio takie bariery zostały zdjęte na odcinku pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a Tuszynem, gdzie ukończono wszystkie prace. Autostrada A1 będzie miała łącznie 564 km długości.

 

Opóźnienia na budowie ważnych „ekspresówek”

Nie na wszystkich placach budowy jest tak kolorowo. Podczas gdy już wkrótce budowa autostrady A1 osiągnie metę, pojawiają się problemy przy budowie ważnych dróg ekspresowych. Duże opóźnienie szykuje się na budowie trasy S3, na jej końcowym, 31-kilometrowym odcinku (Bolków – Kamienna Góra – Lubawka), którego budowa podzielona jest na dwie części. Jak wynika z informacji udzielonych przez GDDKiA, 15-kilometrowy fragment w pobliżu granicy z Czechami ma zostać oddany do użytku dopiero w połowie 2023 r., choć wcześniej zakładano, że stanie się to w połowie br. Wartość tej inwestycji to 900 mln PLN. Problemów nie brakuje też na budowie drogi S7 w części małopolskiej. Tam występuje poważny problem z ustaleniem ostatecznego przebiegu drogi pomiędzy Krakowem a Myślenicami. Poszczególne propozycje spotykają się ze sprzeciwem lokalnych społeczności.

 

Ten kraj bije rekordy w liczbie fotoradarów

Dla wielu kierowców utrapienie i narzędzie do drenowania kieszeni. Fotoradary spotkać można na drogach całej Europy. A gdzie jest ich najwięcej? Okazuje się, że liderem w walce z piratami drogowymi za pomocą takiego właśnie narzędzia są Włochy. Na tamtejszych szlakach ustawionych jest aż ok. 7,5 tys. fotoradarów. Na drugim miejscu znajduje się Wielka Brytania, gdzie znajduje się 5,3 tys. takich urządzeń. Jak poinformowała „Rzeczpospolita”, podium zamykają Niemcy, gdzie znajduje się 4,9 tys. takich automatów. Na kolejnych pozycjach znajdują się m.in.: Francja, Szwecja czy Czechy. Polska, z liczba 587, zajmuje dopiero 13. pozycję w Europie.

 

Zrobił sobie przerwę w wyjątkowo niefortunnym miejscu

Szczególnie kiepskie miejsce na wypoczynek znalazł sobie kierowca pojazdu ciężarowego, przemierzający drogi Turcji. I dzięki temu stał się… gwiazdą mediów. Mężczyzna zatrzymał ciężarówkę na ruchliwej trasie w jednej z dzielnic Stambułu i po prostu poszedł spać. Sen zmógł go tak bardzo, że jego obudzenie przez świadków całej sytuacji okazało się niemożliwe. W obawie o stan jego zdrowia na miejsce zostały wezwane służby ratownicze. Dopiero po dwóch godzinach od zaśnięcia udało się nawiązać z nim kontakt. Po pobudce stan zdrowia kierowcy postanowili sprawdzić lekarze, ale nie dopatrzyli się oni żadnych nieprawidłowości. Mężczyzna po prostu spał.

 

Wprowadzono odstępstwa w czasie pracy kierowców w Polsce

Aby złagodzić konsekwencje wojny na Ukrainie oraz związane z tym faktem trudności w utrzymaniu łańcucha dostaw, Polska wprowadziła czasowe odstępstwa od czasu pracy kierowców pojazdów ciężarowych. Chodzi zarówno o krajowe i międzynarodowe przewozy na terenie Polski. Dopuszczalny dzienny czas prowadzenia pojazdów został wydłużony z 9 do 11 godzin. Tygodniowy dopuszczalny czas prowadzenia pojazdu został wydłużony z 56 do 60 godzin; z kolei dwutygodniowy z 90 do 96 godzin. Wydłużony został też czas pracy, po którym wymagana jest przynajmniej 45-minutowa przerwa – z 4,5 godziny do 5,5 godziny. Wspomniane odstępstwa obowiązują od 12 sierpnia do 30 września br.

 

Kolejny nowy prom dla polskiego armatora

Polska Żegluga Bałtycka (PŻB), której promy pływają pod marką Polferries, będzie miała nowy prom. Statek zasili flotę polskiego operatora na podstawie umowy czarterowej. Obecnie prom znajduje się w budowie – powstaje we włoskiej stoczni Visentini. Zawarte porozumienie będzie obowiązywało przez 10 lat i zgodnie ze znajdującymi się w nim zapisami, już po 6 latach PŻB będzie mogła ją po prostu odkupić od właściciela. Pozyskanie kolejnego statku stało się możliwe dzięki państwowemu dofinansowaniu w wysokości 140 mln PLN. Nowy ro-pax będzie miał 216 m długości, 28 m szerokości i będzie mógł pomieścić na pokładzie 920 pasażerów i 61 członków załogi. Już w 2024 r. będzie można go spotkać na trasie Świnoujście-Ystad. Więcej informacji z branży promowej znajdziesz TUTAJ.

Źródła: rp.pl, trans.info, tvn24, PromySKAT

 

Jakub