Branża TSL to prawdziwe uniwersum, w którym dzieje się tak dużo, że potrzebna byłaby 24-godzinna transmisja „na żywo”, by być ze wszystkim na bieżąco. Dlatego w naszym cyklicznym przeglądzie staramy się mówić o tym, co naprawdę ważne; prezentować interesujące informacje, ciekawostki, sensacje oraz przybliżać dokonujące się w prawie zmiany. W tym tygodniu m.in. o opublikowanym niedawno raporcie porównującym ceny płatnych dróg na świecie. Polska znalazła się w światowej czołówce.
Współpracował z firmami Volvo i Scania. Został oskarżony o szpiegostwo
W Szwecji doszło do aresztowania mężczyzny, któremu zarzuca się szpiegostwo na rzecz Rosji. Z pojawiających się informacji, które są szeroko komentowane w mediach, wynika, że 47-latek miał wynosić dane i cenne informacje, pracując jako konsultant dla dwóch szwedzkich gigantów motoryzacyjnych, specjalizujących się m.in. w produkcji pojazdów ciężarowych – firm Volvo oraz Scania. Szwedzkie organy ścigania miały przyłapać mężczyznę na gorącym uczynku, gdy od rosyjskiego dyplomaty pobierał wynagrodzenie za przekazane informacje. Szwedzka prokuratura poinformowała, że uprawiając szpiegostwo przemysłowe, mężczyzna naraził na szkodę nie tylko koncerny Scania oraz Volvo, ale też państwo szwedzkie.
Kierowca pojazdu ciężarowego stracił pracę. Nie nosił maseczki w kabinie
Pracujący na Wyspach kierowca został zwolniony w okolicznościach uznawanych przez niektórych za kontrowersyjne. Mężczyzna podczas przebywania w kabinie odmawiał bowiem noszenia maseczki stosowanej profilaktycznie w ograniczaniu transmisji koronawirusa. Po bezprawnym, jego zdaniem, zwolnieniu postanowił pozwać swojego pracodawcę, argumentując, że kabina pojazdu jest niczym jego dom, a w związku z tym nie obowiązują go tam żadne restrykcje. Sąd właśnie oddalił powództwo, przyznając rację szefostwu firmy. W toku postępowania wyjaśniono, że mężczyzna podczas wizyt w cukrowni, będącej ważnym kontrahentem jego pracodawcy, ignorował prośby pracowników fabryki, wzywających go do nałożenia maseczki. Mężczyzna uważał, że nie musi tego robić, skoro nie opuszcza swojej kabiny. Sąd nie przyznał mu jednak racji i uznał, że pracodawca nie złamał prawa, podejmując decyzję o rozstaniu z pracownikiem. Przewoźnik, dla którego pracował mężczyzna, stwierdził, że nie stosując się do próśb przedstawicieli cukrowni, naraził na szwank dobre relacje łączące firmę oraz cukrownię. Wymiar sprawiedliwości uznał, że pracodawca miał prawo stracić do kierowcy zaufanie.
Coraz więcej kobiet za kółkami wielkich pojazdów
Liczba kobiet zasiadających za kierownicą dużych pojazdów ciężarowych systematycznie rośnie. I wg prognoz, ten trend będzie się utrzymywał w kolejnych latach. W niedalekiej przyszłości panie w niektórych krajach będą stanowić już całkiem pokaźne grono, gdy chodzi o wykonywanie tego fachu. Szacuje się, że w Danii w ciągu kolejnej dekady ok. 10 proc. kierowców pojazdów HGV stanowić będą właśnie kobiety. Jeśli te przewidywania się sprawdzą, będzie to oznaczać, że ich liczba w ciągu najbliższych 10 lat wzrośnie w tym kraju pięciokrotnie. Wiele kobiet postrzega ten zawód jako atrakcyjny i chce realizować swoje marzenia. Eksperci zauważają, że do lamusa odchodzi pogląd, iż jest to praca bardzo wymagająca fizycznie, a co za tym idzie, zarezerwowana wyłącznie dla mężczyzn. Wiele zmieniło się tutaj m.in. za sprawą rewolucji technologicznej, jaka dokonała się, gdy chodzi o ten segment pojazdów. Ale Dania nie jest jedyna. Kobiety sprawdzają się w tej roli też w wielu innych krajach, także w Polsce, co widać nawet po rosnącej liczbie vlogów, prowadzonych przez pełne pasji kobiety, które na co dzień kierują wielkimi zestawami w różnych częściach świata.
Zamiast odpoczywać, jechał. Olbrzymia kara
Na surowe konsekwencje naraził się kierowca pojazdu ciężarowego, który został zatrzymany przez inspektorów ITD z Białegostoku. Obywatel Litwy, który wykonywał przewóz ładunku (świeże kwiaty) z Holandii do Rosji, poważnie i wielokrotnie naruszył przepisy dotyczące dopuszczalnego czasu pracy. Z zapisów wynikało, że aż trzynastokrotnie doszło do naruszenia obowiązujących norm. Ustalono, że kierowca nie odebrał wypoczynku tygodniowego, a w tym czasie wykonywał przewóz. Do odpowiedzialności pociągnięto nie tylko kierowcę, na którego nałożono 12 mandatów na łączną sumę 5,4 tys. PLN. Z konsekwencjami musi się też liczyć firma przewozowa, wobec której wszczęto postępowanie administracyjne. Inspektorzy pobrali kaucję w wysokości 14 tys. PLN na poczet przyszłej kary (12 tys. PLN wobec przewoźnika i 2 tys. wobec zarządzającego transportem). Kierowcy zabroniono kontynuowania podróży.
Drogo na polskich autostradach
Nie jest tajemnicą, że polskie autostrady do najtańszych nie należą. Raport opublikowany właśnie przez firmę Budget Direct pokazuje, że może być pod tym względem znacznie gorzej, niż się niektórym wydaje. Z rankingu opracowanego przez ubezpieczyciela wynika, że autostrady nad Wisłą należą do najdroższych na świecie. W zestawieniu uwzględniającym średnią cenę przejazdu płatnymi drogami Polska zajęła wysoką, szóstą pozycję (średnio 32,80 PLN/7,23 euro). Drożej jest tylko w: Szwajcarii, Austrii, na Wyspach Owczych, w Chorwacji i Danii. Znajdujący się w Polsce odcinek autostrady A2 (Świecko-Konin) znalazł się też w opublikowanym przez Budget Direct rankingu najdroższych płatnych dróg świata (84 PLN/18,53 euro) w towarzystwie takich tras, jak Pennsylvania Turnpike (USA, 93,24 euro i 1. miejsce), tunel św. Bernarda (Szwajcaria, 28,95 euro i 6. miejsce) oraz Storebæltsbroen/Great Belt Fixed Link (Dania, 17,48 euro i 11. miejsce).
Olbrzymie zamówienie Grimaldi Lines
Włoska grupa Grimaldi zamówiła właśnie sześć nowych statków. Powstaną one w stoczni Hyundai Mipo w Korei Południowej. Dzięki podpisanemu właśnie kontraktowi we flocie armatora z Italii pojawi się nowy typ statków – G5. Będą one stanowiły rozwinięcie dotychczasowej serii G4 (dostarczone w latach 2014-2015). Każda z nowych wielofunkcyjnych jednostek ro-ro będzie miała 250 m długości, będzie dysponowała pasem ładunkowym o długości 4700 m dla ładunków tocznych, 2500 CEU (Car Equivalent Unit – wskaźnik dotyczący możliwości przewozu samochodów) i 2000 TEU. Wartość kontraktu przekracza 500 mln dolarów, a dostawy pierwszych gotowych statków przewidziano na 2023 r.
Więcej najnowszych informacji z branży promowej znajdziesz w naszym cotygodniowym przeglądzie.
Źródła: Budget Direct, PAP, Daily Mirror, Białystok WITD, Transportmagasinet, Grimaldi Group