Branża TSL to uniwersum, w którym dzieje się tak dużo, że potrzebna byłaby 24-godzinna transmisja “na żywo”, by być ze wszystkim na bieżąco. Dlatego w naszym cyklicznym przeglądzie staramy się mówić o tym, co naprawdę ważne; prezentować interesujące informacje, ciekawostki, sensacje oraz przybliżać dokonujące się w prawie zmiany. W tym tygodniu m.in. o najstarszym kierowcy, które zasiada za kółkiem ciężarówki w Wielkiej Brytanii.

 

„Wysyp” nowych dróg

Końcówka roku obfitowała w otwarcia kolejnych nowo wybudowanych odcinków dróg. Pod koniec roku kierowcy otrzymali do swojej dyspozycji aż 10 inwestycji oddanych przez GDDKiA. Ich łączna długość wyniosła 160 km – poinformował dziennik „Rzeczpospolita”. Oznacza to, że na samym finiszu doszło do podwojenia długości nowych dróg oddanych w 2022 r. przez GDDKiA (przed tym okresem było to 160 km). Wśród odcinków, które doczekały się oficjalnego przekazania znalazły się m.in.: fragment autostrady A1 (Piotrków Trybunalski Południe – Kamieńsk), dwa fragmenty drogi ekspresowej S5 (Nowe Marzy – Świecie Południe i Świecie Południe – Bydgoszcz Północ) czy Trasa Kaszubska, czyli fragment drogi ekspresowej S6 z Bożegopola Wielkiego do Gdyni.

 

Kolejne drogi coraz bliżej. Eldorado dla kierowców?

To jednak nie koniec dobrych wiadomości. Pod koniec roku zapowiedziano też ogłoszenie przetargów na kolejne drogi. Realizacji mają się doczekać trzy kolejne odcinki drogi S17 w woj. lubelskim, S16 w woj. podlaskim oraz S19 w woj. podkarpackim. Zbliża się też moment podpisania umowy na budowę kolejnego odcinka S74 w woj. świętokrzyskim (wykonawca został już wyłoniony; zakończyły się też procedury poprzedzające sygnowanie kontraktu). Po  rozstrzygnięciu przetargów podpisane zostaną umowy na budowę kolejnych dziesiątek kilometrów dróg szybkiego ruchu w Polsce. Warto wspomnieć także, że w tym samym czasie ruszyła budowa kolejnych dróg, m.in. Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta (prace nad pierwszym 16-kilometrowym etapem mają się zakończyć do 2025 r.).

 

Wesołe jest życie staruszka. Zwłaszcza… za kierownicą ciężarówki

O tym, że praca kierowcy ciężarówki to w wielu przypadkach nie tylko sposób na zarabianie, ale także wielka pasja, nie trzeba nikogo przekonywać. Brian Wilson ma 91 lat, a ciężarówką jeździ już od 70 lat – swoją karierę rozpoczął w 1953 r. Uznawany jest on za najstarszego kierowcę w Wielkiej Brytanii. Jak twierdzi, wciąż czuje się doskonale za kierownicą. Dodaje też, że dodatkowym bodźcem do pracy w takim wieku są dla niego rosnące koszty życia. Warto odnotować, że mimo tylu lat za kółkiem, nigdy nie miał żadnego wypadku. Nic jednak nie może trwać wiecznie, dlatego w tym roku Wilson chce przejść na zasłużoną emeryturę.

 

 

Unijne ciężarówki dalej nie mają czego szukać w Rosji

Zgodnie z przewidywaniami ekspertów Rosja przedłużyła sankcje, które dotykają europejskich firm z branży transportowej. Jest to oczywiście forma odwetu za sankcje, które Europa zastosowała względem Rosji po tym, jak kraj ten zaatakował Ukrainę. Do Rosji nie mogą wjeżdżać ciężarówki z krajów Unii Europejskiej, a także z Norwegii, Wielkiej Brytanii oraz Ukrainy. Zastosowano jednak kilka wyjątków, które dotyczą m.in. transportu pomocy humanitarnej czy poczty dyplomatycznej. Zakaz zostanie utrzymany w mocy przynajmniej do 30 czerwca 2023 r.

 

Harmonogram kontroli ciężarówek na europejskich drogach

W roku 2023, podobnie jak w latach poprzednich, nie zabraknie akcji organizowanych przez Roadpol. W ich trakcie w krajach europejskich prowadzone są wzmożone kontrole pojazdów ciężarowych oraz autobusów. W bieżącym roku kontrole „Truck and Bus” odbywać się będą w następujących terminach: 13-19 lutego, 8-14 maja oraz 6-12 listopada. W ramach tych działań służby będą sprawdzały m.in. stan techniczny pojazdów, kontrolować będą czas pracy kierowców oraz ich kondycję. Dodatkowo w tym roku Roadpol przeprowadzi tradycyjnie też inne akcje, m.in. wymierzone w kierowców, którzy prowadzą pojazdy, będąc pod wpływem niedozwolonych substancji.

 

Stena Ebba już na trasie

Najpierw oficjalna uroczystość nadania imienia, a potem kolejny kurs na trasie Gdynia-Karlskrona. Ostatnie dni to intensywny czas dla promu Stena Ebba. Nowy E-Flexer zbudowany dla szwedzkiego armatora został w ubiegłym tygodniu ochrzczony w Karlskronie. Matką chrzestną statku została Ulrica Messing – gubernator szwedzkiego regionu Blekinge. W święcie, poza przedstawicielami władz, udział wziął też dyrektor Stena Line, Niclas Mårtensson. „Dodanie nowego i nowoczesnego promu Stena Ebba w południowym rejonie Morza Bałtyckiego stanowi naszą odpowiedź na zapotrzebowanie klientów w tym dynamicznie rosnącym pod względem ekonomicznym regionie” – powiedział szef Stena Line. W czasie uroczystości zauważono, że uruchomienie na działającej od ćwierć wieku trasie dwóch olbrzymich promów to czynnik, który zacieśni współpracę gospodarczą pomiędzy Polską a Szwecją. Stena Ebba, która od niedawna obsługuje regularne połączenia, a także siostrzana Stena Estelle, należą do największych promów kursujących dziś po Morzu Bałtyckim. Każdy z nich ma 240 metrów długości, może przyjąć 1200 osób i pomieścić nawet 200 ciężarówek (pas ładunkowy o długości 3600 m). Więcej informacji z branży promowej znajdziesz TUTAJ.

 

 

Źródła: Rzeczpospolita, GDDKiA, trans.info, PromySKAT

 

 

 

Jakub