Branża TSL to prawdziwe uniwersum, w którym dzieje się tak dużo, że potrzebna byłaby 24-godzinna transmisja “na żywo”, by być ze wszystkim na bieżąco. Dlatego w naszym cyklicznym przeglądzie staramy się mówić o tym, co naprawdę ważne; prezentować interesujące informacje, ciekawostki, sensacje oraz przybliżać dokonujące się w prawie zmiany. W tym tygodniu m.in. o nowych przepisach we Francji oraz o szalejących cenach paliwa.

 

Unia Europejska chce bezpiecznych parkingów dla ciężarówek

Komisja Europejska pracuje nad poprawą standardu bezpieczeństwa na parkingach przeznaczonych dla pojazdów ciężarowych. Przepisy, które zaczną obowiązywać w ramach unijnego pakietu mobilności, mają regulować nie tylko kwestie dotyczące np. czasu pracy kierowców, ale obejmą też normy dotyczące standardu i bezpieczeństwa w miejscach, w których truckerzy odpoczywają. Wdrożenie obowiązkowego standardu SSTPA (skrót od: Safe and Secure Truck Park Area) postrzegane jest w branży jako działanie strategiczne, bo ma pomóc w uodpornieniu łańcucha dostaw, m.in. poprzez ograniczenie przestępczości, której ofiarami padają kierowcy, a łupem przewożone przez nich ładunki. Zmiany legislacyjne postrzegane są jako zwiastun nadchodzącej rewolucji, gdy chodzi o poprawę bezpieczeństwa kierowców. Zanim nowe normy przełożą się na widoczne zmiany i poprawę warunków dla kierowców, upłynąć mogą lata. Nowe przepisy dadzą jednak operatorom dostęp do finansowania, co z kolei powinno pomóc w przyspieszeniu procesu.

 

Dramatyczne sceny na autostradzie A2

Do tragicznego wypadku z udziałem kierowcy ciężarówki doszło 2 listopada na autostradzie A2, w okolicach węzła Luboń, na jezdni prowadzącej w kierunku stolicy. Jak ustalono, mężczyzna wymieniał koło w swoim pojeździe. Podczas wykonywania zadania został on przygnieciony przez kabinę ciągnika. Na miejscu wkrótce pojawiły się służby ratownicze, w tym Lotnicze Pogotowie Ratunkowe. Biorącym udział w akcji strażakom udało się uwolnić zakleszczonego kierowcę. Odniesione przez niego obrażenia okazały się jednak na tyle poważne, że prowadzona na miejscu reanimacja zakończyła się fiaskiem. W związku z wypadkiem prowadząca w kierunku Warszawy nitka autostrady A2 była zablokowana. Badaniem okoliczności tragicznego zdarzenia zajęła się policja oraz prokuratura. To kolejna w ostatnim czasie tragedia na A2. W ubiegłym tygodniu, w pobliżu Konina (na jezdni prowadzącej do Poznania), doszło do zderzenia trzech pojazdów ciężarowych. Jeden z kierowców poniósł śmierć.

 

W tym kraju ciężarówki już nie powyprzedzają

1 listopada był w Słowenii pierwszym dniem obowiązywania przepisów zabraniających dużym pojazdom ciężarowym wyprzedzania na autostradach. Kraj ten przeprowadził wcześniej  próby na niektórych odcinkach autostrady A1. Zakończyły się one sukcesem i – zdaniem urzędników – w wydatny sposób wpłynęły na poprawę bezpieczeństwa oraz upłynnienie ruchu. W związku z tym zakaz został rozszerzony na wszystkie autostrady. Będzie obowiązywał nie tylko w dzień, jak to miało miejsce podczas testów, ale również w nocy. Nowe regulacje dotyczą pojazdów o DMC powyżej 7,5 t. Złamanie przepisów zagrożone jest mandatem w wysokości 300 euro (1370 PLN).

 

Francja chce poprawy bezpieczeństwa zimą. To wyposażenie jest obowiązkowe

Także 1 listopada nowe przepisy, których celem jest poprawa bezpieczeństwa i zapobieganie blokowaniu ruchu, wprowadzono również we Francji. W wielu regionach tego kraju w okresie zimowym kierowcy będą musieli pamiętać o obowiązkowym, dodatkowym wyposażeniu swoich pojazdów. W przypadku pojazdów ciężarowych bez naczep konieczne będzie posiadanie czterech kół zimowych (oznaczenie: M+S/MS/M&S) albo przynajmniej dwóch łańcuchów. Znacznie bardziej restrykcyjne wymogi będą miały zastosowanie w przypadku pojazdów z naczepami i przyczepami. Wówczas konieczne jest posiadanie łańcuchów lub innego dedykowanego osprzętu. Nowe przepisy obejmują przede wszystkim tereny górskie, m.in.: Alpy, Pireneje, Masyw Centralny, Korsykę. O wjeździe na obszar objęty wspomnianym nakazem informować będą nowe znaki. Dodatkowe wyposażenie będzie tam obowiązywać do 31 marca.

 

Ceny paliw ostro w górę. Czy może być jeszcze gorzej?

Ostatnie tygodnie były koszmarem na jawie dla kierowców, którzy pojawiali się na stacjach paliw. Coraz wyższe ceny na stacjach to bolączka w całej Europie oraz prawdziwy problem dla branży transportowej. Eksperci przestrzegają, że ta fala podwyżek zaczyna dopiero wzbierać. Tylko w ubiegłym miesiącu poziom wzrostów przekroczył 30 proc. Wpływ na taką sytuację ma wiele czynników. Co gorsza, nie zanosi się na to, by w najbliższym czasie sytuacja miała ulec poprawie. Niestety, Polska należy w tej kategorii do liderów wzrostów w Europie. Tymczasem analitycy przestrzegają przed kolejnymi podwyżkami. Według najczarniejszych wizji, cena na stacjach może zostać wywindowana w nieodległej przyszłości pułap nawet do 8 PLN! Jedną z głównych przyczyn takiej sytuacji jest ograniczone wydobycie surowca przy wciąż rosnącym zapotrzebowaniu, związanym m.in. z rozruchem światowych gospodarek po kryzysie pandemicznym.

 

Romantika zmienia kurs

Należący do grupy Tallink popularny prom Romantika będzie realizował nowe zadania. Estoński armator właśnie poinformował o wyczarterowaniu promu firmie Holland Norway Lines. Długoterminowa umowa czarteru zacznie obowiązywać w marcu 2022 r. i będzie ważna przez przynajmniej trzy lata (w porozumieniu znalazła się opcja przedłużenia czarteru o kolejne dwa lata). Holland Norway Lines zamierza wykorzystać statek do obsługi połączenia pomiędzy Norwegią a Holandią. Ro-pax w przeszłości służył do obsługi połączenia pomiędzy Rygą a Sztokholmem, ale od czasu wybuchu pandemii miał znacznie mniej pracy. Z powodu sytuacji na świecie połączenie pomiędzy Łotwą a Szwecją zostało zawieszone, a Romantika służyła innym podmiotom (krótkoterminowe umowy czarteru). „To już szósta umowa czarteru, którą zawarliśmy w tym roku na nasze statki. Wciąż czekają one na poluzowanie restrykcji i poprawę sytuacji pandemicznej” – powiedział Paavo Nõgene, szef Tallink Silja. Więcej informacji z branży promowej znajdziesz TUTAJ.

 

Źródła: tvn24, Transported Asset Protection Association, etransport.pl, forsal.pl, PromySKAT

 

Jakub