Branża TSL to prawdziwe uniwersum, w którym dzieje się tak dużo, że potrzebna byłaby 24-godzinna transmisja “na żywo”, by być ze wszystkim na bieżąco. Dlatego w naszym cyklicznym przeglądzie staramy się mówić o tym, co naprawdę ważne; prezentować interesujące informacje, ciekawostki, sensacje oraz przybliżać dokonujące się w prawie zmiany. W tym tygodniu m.in. o obawach związanych z wprowadzeniem Pakietu Mobilności oraz tragicznych skutkach ostatniej fali wichur w całej Polsce.

 

Łamanie przepisów nie popłaca

Mandat w wysokości 70 tys. DKK (43,5 tys. PLN) – taką karę będzie musiała zapłacić polska firma transportowa po kontroli, która miała miejsce w Middelfart w Danii. Siedzący za kołami polskiej ciężarówki ukraiński kierowca został zatrzymany za jazdę z prędkością 92 km/h w miejscu, gdzie obowiązywało ograniczenie do 80 km. Ale fakt, że kierowcy udało się w ogóle rozpędzić pojazd do takiego pułapu (teoretycznie nie powinien na to pozwolić ogranicznik prędkości), zaczął mocno zastanawiać funkcjonariuszy, którzy postanowili przeprowadzić bardziej szczegółową kontrolę. W jej trakcie ujawniono manipulacje przy tachografie. Dodatkowo w ubraniach kierowcy znaleziono silny magnes, który miał fałszować pracę rejestratorów. Firma zgodziła się zapłacić mandat, ale z uwagi na fakt, że nie była w stanie tego dokonać „na miejscu”, zatrzymana została ciężarówka. Sam kierowca czeka na rozprawę sądową. Ale wiadomo już, że w Danii nie będzie mógł zasiąść za kierownicą.

 

Nowy król mandatów?

Jeszcze mniej powodów do zadowolenia miał ostatnio kierowca, który został zatrzymany we Włoszech. Podczas kontroli, która została przeprowadzona w rejonie miejscowości Pordenone (ok. 60 km na północ od Wenecji), Włoch został ukarany 88 mandatami! Ich łączna wartość wyniosła astronomiczne 27 tys. euro (ok. 125 tys. PLN). Tak drastyczne kroki to rezultat odnotowanych podczas kontroli uchybień. Szczegółowa analiza pracy kierowcy wykazała, że bez większego skrępowania łamał on regulacje dotyczące czasu pracy. Odnotowano, że zdarzało mu się jechać ciężarówką nawet przez 20 godzin bez przerwy, by po takim maratonie zdecydować się na krótki, czterogodzinny odpoczynek. Proceder ten miał trwać przez wiele tygodni. Kara spotkała nie tylko kierowcę-lekkoducha, ale również firmę, dla której pracował.

 

Zakaz wyprzedzania przez ciężarówki. Będzie czy nie będzie?

Kilka tygodni temu informowaliśmy na łamach naszego serwisu o interpelacji jednego z posłów w sprawie potencjalnego niebezpieczeństwa stwarzanego przez kierowców ciężarówek podejmujących się manewru wyprzedzenia – zwłaszcza na drogach szybkiego ruchu. Ministerstwo Infrastruktury odpowiedziało, publikując m.in. statystyki dotyczące mandatów wystawianych za tego rodzaju wykroczenia. Z opublikowanych danych wynika, że w 2020 r. na kierowców ciężarówek ITD nałożyła 745 mandatów za niestosowanie się do znaku B-25 (zakaz wyprzedzania) lub B-26 (zakaz wyprzedzenia przez pojazdy ciężarowe). 279 z nich nałożono na autostradach, a 183 na drogach ekspresowych. Rok wcześniej odnotowano 426 mandatów za podobne naruszenia (79 – autostrady i 106 – drogi ekspresowe). Inspektorzy delegatur terenowych Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego nałożyli z kolei 86 mandatów w 2020 r. i 93 mandaty w 2019 r. za niestosowanie się kierowców ciężarówek do zakazu wyprzedzenia na drogach ekspresowych i autostradach. Inspektorzy Biura Kontroli Opłaty Elektronicznej Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego nałożyli zaś za takie naruszenia 417 mandatów w 2020 r. i 712 w 2019 r. Rafał Weber, który udzielił odpowiedzi w imieniu Ministerstwa Infrastruktury przypomniał, że GDDKiA ma możliwość wprowadzania znaków zakazujących wyprzedzania przez ciężarówki na drogach ekspresowych i autostradach. Nie zanosi się na razie zatem na wprowadzenie w Polsce odgórnego zakazu na wszystkich drogach szybkiego ruchu.

 

Europa obawia się Pakietu Mobilności?

Narastający w wielu krajach kryzys związany z niedoborem kierowców ciężarówek nie jest okolicznością sprzyjającą wprowadzaniu nowych przepisów wynikających z Pakietu Mobilności, który ma wejść w życie na początku przyszłego roku. Holandia poważnie obawia się zwłaszcza regulacji dotyczącej obowiązku powrotu kierowców do kraju rejestracji raz na osiem tygodni. Zrzeszenie przewoźników z Holandii podzieliło się swoim niepokojem z komisarz UE ds. transportu, domagając się przesunięcia planowanego terminu wejścia nowych regulacji. Wskazują oni na brak gotowości wielu krajów, a także na możliwe trudności z egzekwowaniem Pakietu. Uważają, że nie sprzyja on ochronie środowiska naturalnego, a dodatkowo ograniczy potencjał przewozowy wielu przewoźników. Wcześniej swoim obawami dotyczącymi nowych przepisów podzieliły się też m.in. Belgia i Malta.

 

Wiatr zdmuchnął ciężarówkę

Ostatnie wichury w Polsce spowodowały, że służby miały ręce pełne roboty. Niestety, nie udało się uniknąć także poważnych wypadków z udziałem pojazdów ciężarowych. Do jednego z nich doszło w miniony czwartek w miejscowości Rusko (woj. dolnośląskie). Silny podmuch wiatru spowodował wypadnięcie z drogi zestawu, który wykonywał manewr skrętu. Doszło do dachowania pojazdu. Na miejscu natychmiast pojawiły się służby ratunkowe. Pomimo wysiłków nie udało się uratować 43-letniego kierowcy ciężarówki. Do wielu innych, choć mniej dramatycznych, wypadków z udziałem pojazdów ciężarowych dochodziło podczas ubiegłotygodniowych wichur w całej Polsce.

 

Grimaldi inwestuje w modernizację promów

Ok. 30 mln euro (ok. 140 mln PLN) kosztować będzie modernizacja czterech promów ro-pax należących do spółki Trasmed GLE. Solidne zmiany obejmą statki: Ciudad de Palma, Volcán del Teide, Volcán de Tijarafe i Ciudad de Granada. Prace prowadzone będą w najbliższych miesiącach w zachodniej części Morza Śródziemnego (Włochy, Hiszpania, Malta). Prace remontowe dotyczyć będą zarówno przestrzeni pasażerskiej, ale też instalacji scrubberów i wprowadzenia unowocześnień informatycznych. Jednostki należą do kontrolowanej przez grupę Grimaldi i powołanej do życia w tym roku firmy Trasmed GLE. Spółka powstała w Hiszpanii – z siedzibą w Walencji – jako efekt porozumienia pomiędzy Grimaldi Group oraz Armas Trasmediterranea. Nowy podmiot przejął pięć promów pasażersko-towarowych oraz inne walory. Więcej informacji z branży promowej znajdziesz TUTAJ.

 

Źródła: TVN24, trans.info, Auto-Świat, PromySKAT

 

 

Jakub