Branża TSL to prawdziwe uniwersum, w którym dzieje się tak dużo, że potrzebna byłaby 24-godzinna transmisja “na żywo”, by być ze wszystkim na bieżąco. Dlatego w naszym cyklicznym przeglądzie staramy się mówić o tym, co naprawdę ważne; prezentować interesujące informacje, ciekawostki, sensacje oraz przybliżać dokonujące się w prawie zmiany. W tym tygodniu m.in. o podwyżce mandatów za naszą zachodnią granicą i o nowych drogach w Polsce.

 

Stary Kontynent zmaga się z brakiem kierowców

Europa boryka się z poważnym problemem, jaki stanowi brak kierowców zawodowych. Nawet wysokie stawki nie są już często żadnym magnesem dla przedstawicielu tego fachu. W związku z tym różne kraje szukają rozwiązań, które mają je uchronić przed dalszym pogłębianiem się kryzysu. Jak poinformował serwis trans.info, działająca w Danii organizacja transportowa chce, by za sterami ciągników zasiedli seniorzy. W Niemczech lekiem na całe zło ma się stać transport kombinowany, w którym najdłuższą część szlaku transportowego pokonywana jest przez pociąg, a krótsze odcinki przez pojazdy ciężarowe. Do współpracy przy wdrażaniu takich rozwiązań miałyby tu zostać zaproszone mniejsze firmy transportowe. Szacuje się, że z powodu braku kierowców, u naszego sąsiada jest już problem z obsadzeniem co trzeciej ciężarówki. Brak kierowców jest wciąż olbrzymią bolączką w Wielkiej Brytanii. Nawet gigantyczne podniesienie stawek na Wyspach nie przyniosło oczekiwanych rezultatów.

 

Kolejnym fragmentem A1 mkniemy pełną szerokością. Inna droga też coraz bliżej końca budowy

Ważny odcinek strategicznego szlaku komunikacyjnego jest już w pełni przejezdny. Drogowcy oddali już kierowcom do użytku fragment autostrady A1, łączący Piotrków Trybunalski i Kamieńsk. Fragment ten ma aż 24 km. Wprawdzie można było z niego korzystać już od wielu tygodni, ale jedynie w układzie 1+1. Obecnie nie ma już żadnych ograniczeń i kierowcy mają do dyspozycji po 2 pasy ruchu w każdym kierunku. W kolejnych tygodniach spodziewać można się kolejnych dobrych wiadomości z autostrady A1 (m.in. zakończenia prac na fragmencie drogi pomiędzy Radomskiem a granicą woj. śląskiego i łódzkiego). Do przodu posuwają się też prace na drodze ekspresowej S5, która połączy Nowe Marzy z Poznaniem i Wrocławiem. Jeszcze w październiku ma zostać oddany kolejny ważny, blisko 10-kilometrowy fragment tej drogi pomiędzy Bydgoszczą a Szubinem. W przyszłym roku do eksploatacji zostaną przekazane kolejne odcinki (Nowe Marzy-Świecie i Świecie-Bydgoszcz). To będzie oznaczało m.in. znaczące skrócenie podróży z Pomorza do stolicy Wielkopolski. Całą tę drogę będzie można wtedy przebyć bezpieczną i szybką trasą.

 

DFDS inwestuje w ekologiczny tabor

Firma Volvo dostarczy nowe pojazdy ciężarowe europejskiemu operatorowi promowemu i logistycznemu – duńskiemu DFDS. Kontrakt obejmuje dostawę aż 100 elektrycznych ciągników siodłowych. Przedstawiciele koncernu motoryzacyjnego zdradzili, że jest to największe w historii firmy komercyjne zamówienie na tego typu ekologiczne pojazdy i prawdopodobnie jedno z największych na świecie. Dostawy rozpoczną się pod koniec 2022 r. i realizowane będą przez cały 2023 r. Zamówienie pomoże DFDS w dalszym ograniczeniu emisji CO2. Firma chce, by do 2030 r. była ona o 45 proc. mniejsza. DFDS to ważny partner serwisu PromySKAT, będącego częścią grupy SKAT.

 

Kolejna akcja służb w Europie. Do końca tygodnia intensywne kontrole

W wielu europejskich krajach rozpoczęła się akcja „Truck & Bus”. Podczas tych działań badany jest stan techniczny pojazdów, dokumentacja przewozowa oraz kondycja kierowców (sprawdza się m.in., czy kierowcy odbierają wypoczynek). Celem licznych kontroli jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa na europejskich trasach. Służby w ramach akcji „Truck & Bus” będą działać w krajach, które należą do ROADPOL, m.in.: w Wielkiej Brytanii, Francji, Belgii, Holandii, Niemczech, we Włoszech czy w Polsce. Akcja potrwa do 10 października.

 

Niemcy. Mandaty ostro w górę

Nie tylko kierowcy w Polsce będą musieli wkrótce sięgnąć głębiej do kieszeni, gdy zostaną przyłapani na łamaniu przepisów drogowych. Taki sam los spotka już niedługo kierowców za naszą zachodnią granicą. Od listopada w Niemczech zacznie obowiązywać nowy taryfikator. Aż dwukrotnie – bo z 200 do 400 euro (ponad 1800 PLN) – wzrośnie kara za przekroczenie prędkości o 41 km/h w obszarze zabudowanym. Przy przekroczeniu prędkości o 70 km/h w tej samej strefie mandat będzie też dwukrotnie wyższy niż do tej pory i wyniesie 800 euro (ponad 3600 PLN). W takim wypadku na 3 miesiące odbierane są też uprawnienia. Mniejsze przewiny (przekroczenie prędkości o 16 km/h) będą piętnowane mandatem w wysokości 70 euro (320 PLN). Kierowcy, którzy uniemożliwią utworzenie korytarza życia, zapłacą 320 euro (ponad 1400 PLN) i stracą na miesiąc prawo jazdy. W Polsce wyższych mandatów należy spodziewać się prawdopodobnie od początku grudnia.

 

Gaz za drogi dla promów LNG?

Coraz bardziej napięta sytuacja na rynku energetycznym ma też wpływ na działalność armatorów. Balearia, która kładzie duży nacisk na modernizację swojej floty i sukcesywnie informuje o inwestycjach w nowe promy LNG lub konwersję starszych jednostek, zareagowała na rosnące ceny paliwa na rynku i postanowiła ograniczyć wykorzystanie tego ekologicznego surowca. W promach dual-fuel zdecydowano się czasowo na stosowanie LNG wyłącznie w okolicach portów, np. w czasie manewru cumowania. Przedstawiciele hiszpańskiej firmy podkreślili jednak, że obecna sytuacja na rynku gazu nie spowoduje zmian w dotychczasowej strategii przewoźnika, który dalej śmiało zamierza inwestować m.in. w konwersję istniejącej floty. Więcej informacji z branży promowej znajdziesz TUTAJ.

 

Źródła: trans.info, Rzeczpospolita, DFDS, Bloomberg, trójmiasto.pl, Wprost, PromySKAT

 

Jakub