Branża TSL to prawdziwe uniwersum, w którym dzieje się tak dużo, że potrzebna byłaby 24-godzinna transmisja “na żywo”, by być ze wszystkim na bieżąco. Dlatego w naszym cyklicznym przeglądzie staramy się mówić o tym, co naprawdę ważne; prezentować interesujące informacje, ciekawostki, sensacje oraz przybliżać dokonujące się w prawie zmiany. W tym tygodniu m.in. o obawach związanych z przejściem na system viaTOLL i finale prac przy ważnej inwestycji infrastrukturalnej w Polsce.
Poważny kryzys na Wyspach. Przyczyną brak kierowców
O tym, że brak rąk do pracy w branży transportowej może prowadzić do poważnego kryzysu, przekonuje się właśnie Wielka Brytania. Wyspy zmagają się z poważnym niedoborem kierowców ciężarówek. Problem ten narastał od wielu miesięcy, skutkując wcześniej m.in. problemami z dostawami produktów mlecznych do sklepów. Teraz sytuacja zrobiła się jeszcze bardziej poważna, bo z powodu braku zawodowych kierowców na stacjach paliw zabrakło strategicznych produktów. Na wielu z nich znaleźć można informacje o braku benzyny i oleju napędowego, a do tych, które dysponują jeszcze jakimiś zapasami, ustawiają się kilometrowe kolejki. O ile kilka miesięcy temu mówiło się, że w kraju brakuje ok. 90 tys. kierowców, to teraz liczba ta może przekraczać nawet 100 tys. Rząd próbuje ratować sytuację, namawiając do powrotu nieaktywnych kierowców, a także kusząc tymczasowymi wizami pracowników zagranicznych. Jako główne przyczyny obecnego kryzysu wymienia się brexit oraz pandemię koronawirusa.
Tunel do Świnoujścia wydrążony
Jedna z ważnych inwestycji infrastrukturalnych, realizowanych w Polsce, osiągnęła kolejny kamień milowy. Chodzi o budowę tunelu pod Świną. Drążąca go maszyna przedostała się już do ściany odbiorczej na wyspie Wolin. W najbliższym czasie prowadzony będzie demontaż maszyny TBM; rozpoczną się też prace związane z wykończeniem tunelu – ułożona zostanie płyta, na której znajdzie się jezdnia i rozpocznie się wyposażanie tunelu w niezbędne instalacje. Całość ma być gotowa za rok. Tunel pod Świną wpłynie na znaczące usprawnienie komunikacji z wyspą Uznam. To bardzo ważna inwestycja nie tylko dla turystów podróżujących w sezonie po Pomorzu Zachodnim, ale też dla branży logistycznej i transportowej. Tunel będzie miał blisko 1800 m, co czyni z niego najdłuższy podwodny tunel w Polsce. Wartość inwestycji to ponad 900 mln PLN.
Karami i zakazami w kierowców na drogach szybkiego ruchu?
Do Ministerstwa Infrastruktury wpłynęła interpelacja, którą można odczytać jako przymiarkę do ewentualnego wprowadzenia zakazów i kar dla kierowców pojazdów ciężarowych poruszających się drogami szybkiego ruchu. Zapytanie pochodzi od posła Bartłomieja Wróblewskiego, który w ten sposób zareagował na apel mieszkańców aglomeracji poznańskiej. Użytkownicy samochodów z wielkopolskiej metropolii zwracają uwagę na istotną dla bezpieczeństwa kwestię wzajemnego wyprzedzania się przez pojazdy ciężarowe. Parlamentarzysta wskazał, że użytkownicy pojazdów osobowych narzekają na to, że manewr wyprzedzania przez pojazdy ciężarowe stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu, zmusza innych kierowców do gwałtownego hamowania, zmniejsza płynność poruszania się, a dodatkowo charakteryzuje się niewielką efektywnością (pojazd wyprzedzający przemieszcza się zwykle nieznacznie szybciej od wyprzedzanego). Wg Wróblewskiego, do rozwiązania problemu przyczynić mogłaby się nowelizacja przepisów – wprowadzenie stosownych ograniczeń i zaostrzenie kar za wykonywanie podobnych manewrów, a także wzmożone kontrole służb. Stanowisko Ministerstwa Infrastruktury w tej sprawie na razie nie jest znane.
Koniec viaTOLL. Czy wszystko gotowe na zmianę?
Już godziny dzielą nas od zmiany systemu poboru opłat. W nocy z 30 września na 1 października zakończy się okres przejściowy, w którym kierowcy mogli korzystać zarówno z dotychczasowego rozwiązania viaTOLL, jak i z opartego na GPS systemu e-TOLL. Październik będzie pierwszym miesiącem, w którym będzie można korzystać już wyłącznie z tej drugiej opcji. Z danych, do których dotarł serwis trans.info wynika, że na nowej platformie zarejestrowało się dotąd blisko 470 tys. pojazdów (z systemu e-TOLL korzystało miesięcznie 510 tys. pojazdów). Wiadomo już, że mimo apeli przewoźników termin przejścia na nowy system nie zostanie przesunięty. Stowarzyszenia zrzeszające firmy transportowe uważają, że nowe rozwiązanie wciąż nie jest w pełni gotowe, by stać się jedyną opcją służącą do opłacania myta. Obawiają się, że zwłaszcza w początkowej fazie wszystko zakończy się na nakładaniu kar na olbrzymią skalę. Przewoźnicy uważają, że to oni poniosą koszty związane z poprawianiem niegotowego w ich opinii systemu. Jako najważniejszy problem wymieniają wciąż występujące braki przeznaczonych do wnoszenia opłat urządzeń OBU/ZSL.
Ważnie porozumienie dwóch krajów. Na drogach pojawią się dłuższe ciężarówki
Niemcy i Holandia osiągnęły kompromis w sprawie dopuszczenia do ruchu pomiędzy obydwoma krajami dłuższych i cięższych pojazdów ciężarowych (LZV). Przedstawiciele organizacji transportowych uważają, że to bardzo ważny krok, bo dzięki zmianie możliwe będzie realizowanie transportu większej liczby ładunków za pomocą takiej samej liczby pojazdów. To z kolei wpłynie na ograniczenie poziomu emisji i uczyni transport bardziej ekologicznym. Mimo osiągnięcia porozumienia, firmy będą wciąż musiały stosować się do lokalnych przepisów dotyczących maksymalnej wagi takiego zestawu (w obu krajach występują inne limity) oraz niezbędnych kwalifikacji kierowców. W tej chwili trwają rozmowy na temat przystąpienia do porozumienia kolejnych krajów – Danii i Czech.
Nowy terminal w Gdyni uroczyście przekazany
Wyczekiwany od dawna moment uruchomienia nowego terminala promowego w Gdyni w końcu nadszedł. 23 września, w 99. rocznicę podjęcia przez sejm decyzji o budowie gdyńskiego portu, odbyło się uroczyste zakończenie budowy obiektu, który dopasowany jest do standardów XXI w. Pierwsze promy zaczną korzystać z tej infrastruktury na początku 2022 r. Przedstawiciele Stena Line zapowiedzieli, że pierwszy statek zawinie do Publicznego Terminala Promowego przy Nabrzeżu Polskim dokładnie 1 stycznia 2022 r. Wartość gdyńskiej inwestycji to ok. 300 mln złotych. Nowy terminal to nowe możliwości. Pozwoli on na cumowanie jednostkom o długości do 240 metrów (przy Nabrzeżu Helskim, gdzie promy cumują obecnie, ograniczenie to wynosi 175 metrów). Obiekt będzie doskonale skomunikowany z autostradą A1 i międzynarodowym systemem dróg i autostrad. W Gdyni pojawi się też opcja zasilania promów energią elektryczną z nabrzeża. Ekologiczne rozwiązanie, znane jako cold ironing, coraz częściej stosowane jest w najpopularniejszych portach. Nowoczesny obiekt przyciąga nowych partnerów. Wiadomo już, że poza Stena Line, z terminala korzystać będzie też PŻB, a swoje zainteresowanie wyrazili też Finlandia oraz niemiecki TT-Line. Więcej informacji z branży promowej znajdziesz TUTAJ.
Źródła: money.pl, Rzeczpospolita, etransport.pl, prawodrogowe.pl, trans.info, PromySKAT