The EU Emissions Trading System (ETS)

The EU Emissions Trading System (ETS)

Transport morski w systemie ETS od 2024 roku

EU ETS to unijny system handlu uprawnieniami do emisji dwutlenku węgla dla energochłonnych sektorów przemysłu i sektora wytwarzania energii. To najważniejsze narzędzie EU do redukowania emisji. Od czasu jego powstania w 2005 r. emisje w UE spadły o 41%.

Unia Europejska rozszerza stosowanie EU ETS na branżę żeglugi morskiej. Od 1 stycznia 2024 r. operatorzy promowi zaczną płacić za emisję CO2.

Odpowiedzi na najczęstsze pytania

FAQ

Jak jest cel EU ETS?

Celem systemu jest zredukowanie emisji gazów cieplarnianych o 55% w porównaniu do poziomu z roku 1990. Żegluga morska odpowiada ze blisko 3% światowej emisji dwutlenku węgla. Długofalowym celem UE jest osiągnięcie neutralności w zakresie emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. EU ETS stanowi integralną część inicjatywy Unii Europejskiej o nazwie "Fit for 55".

ETS ogranicza emisje CO2, wymagając od firm posiadania zezwoleń na każdą tonę emitowanego CO2. Dochody ze sprzedaży zezwoleń finansują zielone inicjatywy Unii Europejskiej. Program obejmie emisje tlenków azotu, sadzy i metanu, a ceny zezwoleń są zróżnicowane w zależności od podaży i popytu na rynku. Opłaty obejmują 100% emisji w przypadku podróży wewnątrz UE, 50% w przypadku podróży rozpoczynających się lub kończących poza UE oraz emisje w portach UE. W celu ułatwienia przejścia firmy przewozowe początkowo zakupią zezwolenia na część swoich emisji: 40% w 2024 roku, 70% w 2025 roku, a ostatecznie 100% w 2026 roku.

Wprowadzenie systemu EU ETS na statki handlowe o masie brutto powyżej 5000 ton, zawijające do portów UE, oznacza, że od 1 stycznia 2024 roku operatorzy promów, będą opłacać emisje powstające na trasach do i z portów UE. Udział emisji dwutlenku węgla z żeglugi w całkowitej emisji dwutlenku węgla z działalności człowieka wynosi blisko 3%.

Od 1 stycznia 2024 roku, armatorzy działający na terenie UE będą zobowiązani do zakupu uprawnień do emisji. Armatorzy już teraz informują klientów o wdrożeniu "opłaty ETS", która zacznie obowiązywać od 2024 roku, w związku z czym ceny biletów wzrosną. Polityka cenowa poszczególnych armatorów, różni się od siebie. Będziemy śledzić aktualizacje i informować naszych klientów o zmianach w cennikach. Nasi spedytorzy będą źródłem pełnych informacji na ten temat.

Wielka Brytania planuje wprowadzić własny system ETS od 2026 roku. Skontaktuj się z naszymi spedytorami, by być na bieżąco ze zmianami.

400 relacji | 200 portów | 50 armatorów | 35 krajów

Przeprawy promowe CARGO

  • Kanał La Manche,

  • Morze Bałtyckie, Północne i Śródziemne,

  • mosty Øresund oraz Storebælt,

  • tunele Mont Blanc oraz Frejus.

połączeń

połączeń

Sprawdź nas

Przeprawy bez stresu

  • Wycena w 10 minut

  • Pomoc telefoniczna 24/7

  • Pomoc w wyborze przeprawy

  • Rabaty dla stałych klientów

Zostaw kontakt

Sprawdź jak szybko działamy

Nawet w 10 minut otrzymasz ofertę na dowolną przeprawę w Europie.

reklamowych i marketingowych na podany adres e-mail od "SKAT Transport P.S.A.
cien2