Branża TSL to uniwersum, w którym dzieje się tak dużo, że potrzebna byłaby 24-godzinna transmisja “na żywo”, by być ze wszystkim na bieżąco. Dlatego w naszym cyklicznym przeglądzie staramy się mówić o tym, co naprawdę ważne; prezentować interesujące informacje, ciekawostki, sensacje oraz przybliżać dokonujące się w prawie zmiany. W tym tygodniu m.in. o niecodziennych działaniach brytyjskich policjantów, którzy wyłapują wykroczenia, poruszając się nieoznakowanym ciągnikiem siodłowym.

 

Parlament Europejski zagłosował. Od 2035 r. tylko pojazdy bezemisyjne

Unijna wizja, w ramach której już za 13 lat we Wspólnocie miałyby być dostępne w sprzedaży jedynie pojazdy zeroemisyjne, jest coraz bliższa realizacji. Odrzucona została poprawka, w ramach której proponowano nieco łagodniejsze podejście do tematu i wymóg ograniczenia emisji spalin o 90 proc. w 2035 r. Oznacza to, że w 2035 r. producenci będą mogli „wypuszczać” pojazdy, które nie emitują CO2, co – zdaniem komentatorów – pozwoli na osiągnięcie celu polegającego na osiągnięciu neutralności klimatycznej w UE w 2050 r. Zanim poznamy ostateczną wersję ustawy, która wprowadzi rewolucyjne zmiany, toczyć się będą negocjacje z krajami członkowskimi.

Problemy z parkowaniem wzdłuż autostrady A1

Niedobór miejsc parkingowych dla pojazdów ciężarowych na polskich autostradach staje się coraz poważniejszą bolączką dla polskich truckerów. Sytuacja poprawia się zbyt wolno, choć znajdą się pewnie też tacy, którzy stwierdzą, że pozytywnych zmian nie widać wcale. Tymczasem policja intensyfikuje swoje działania, wymierzone przeciwko kierowcom, którzy na autostradzie A1 zatrzymują się poza wyznaczonymi do tego miejscami parkingowymi. I to z prozaicznej przyczyny – wolnych miejsc brakuje, a jechać czasami po prostu dalej nie wolno. W ostatnim czasie gliwiccy policjanci nałożyli na kierowców zatrzymujących się na skraju autostrady aż 8 mandatów na łączną sumę 2400 PLN. Skierowali też jeden wniosek o ukaranie do sądu. Wszystko to w ramach akcji „bezpieczny postój”. Była to już kolejna odsłona działań wymierzonych w kierowców, którzy często z braku alternatywy, parkują w miejscach, które nie są do tego wyznaczone. Funkcjonariusze zapowiedzieli, że nie będą pobłażać w podobnych przypadkach. Sytuacja powinna się nieco poprawić w przyszłym roku, gdy na południowym odcinku autostrady A1 otwarty zostanie nowe miejsce obsługi podróżnych, o czym informowaliśmy ostatnio na łamach naszego Przeglądu.

 

Niecodzienny sposób na niesfornych kierowców

Kierowcy ciężarówek na Wyspach muszą się mieć na baczności. I to nie od dziś, ale wielu wciąż zdaje się o tym zapominać. Tamtejsze służby, polując na kierowców, którzy łamią przepisy, korzystają bowiem nie tylko z tradycyjnych radiowozów, ale również z nieoznakowanych ciągników siodłowych, wśród których znajduje się DAF CF. Policjanci monitorując sytuację, namierzają m.in. kierowców zawodowych, którzy podczas jazdy np. korzystają z telefonu komórkowego. Serwis 40ton.net poinformował, że brytyjska policja pochwaliła się właśnie nagraniami z kolejnych, przeprowadzonych niedawno akcji. Na jednym z filmów, nagranym na drodze M40, widać, jak kierowca „dostawczaka” podczas jazdy jednocześnie korzysta z telefonu, pije napój i prowadzi. Na innym zarejestrowano kierowcę ciężarowego mercedesa, który… skręcał papierosy. Co ciekawe, obaj kierowcy byli tak pochłonięci swoimi zajęciami, że nawet nie zauważyli, że ktoś nagrywa ich występki.

 

Ciężarówką bez koła?

Pojazdy, których stan techniczny pozostawia wiele do życzenia, to codzienność dla służb odpowiedzialnych za ich kontrolowanie. Ale są sytuacje, które potrafią zaskoczyć nawet najbardziej doświadczonych funkcjonariuszy. Tak też było niedawno, u naszych południowych sąsiadów, gdzie policjanci zatrzymali zestaw poruszający się bez przedniego koła w ciągniku. Kierowca tłumaczył czeskim policjantom, że właśnie poszukuje warsztatu. Stróże prawa nie wykazali się wyrozumiałością i wręczyli mężczyźnie mandat opiewający na sumę 10 tys. koron czeskich (prawie 1900 PLN). W Polsce podobne sytuacje także się zdarzają. W lutym br. podobny incydent odnotowano w Piasecznie. W tym wypadku koła brakowało na ostatniej osi naczepy. Tu także kierowca tłumaczył, że właśnie poszukuje serwisu. W naczepie znajdowało się 10 ton drewna, a pojazd nie został dopuszczony do dalszej jazdy. W marcu, w pobliżu Białegostoku na podobnym przewinieniu funkcjonariusze ITD przyłapali białoruskiego kierowcę, który wiózł transport do… Portugalii.

 

Kontrole na europejskich drogach

W poniedziałek (13 czerwca) w Europie ruszyła akcja Truck & Bus, której organizatorem jest ROADPOL. W jej trakcie prowadzone będą wzmożone kontrole, prowadzone przez policjantów z europejskich krajów. Sprawdzane będą przede wszystkim pojazdy ciężarowe (stan techniczny, waga, czas pracy). Działania te prowadzone będą do niedzieli. To już kolejna taka akcja w tym roku. Pierwsza prowadzona była w lutym, a kolejna planowana jest już w lipcu.

Stena Estelle już zarabia. Wkrótce trafi do Polski

Nowoczesny prom typu E-Flexer, który już niedługo będzie wykonywał rejsy na trasie Gdynia-Karlskrona, jest jeszcze na chińskich wodach, ale w połowie lipca, zgodnie z planem, ma być już w Belgii. W trakcie rejsu do Antwerpii będzie wykonywać jednak pierwsze zadania. W czasie dziewiczej podróży nowoczesny ro-pax będzie mógł przewieźć ładunki na trasie pomiędzy Azją a Europą. Kampanią reklamową i sprzedażą przestrzeni ładunkowej na trasie Jebel Ali (Zjednoczone Emiraty Arabskie)-Antwerpia zajmuje się firma NMT Shipping. Stena Estelle zawinie do portu Jebel Ali 30 czerwca, a w belgijskim porcie zamelduje się 14 lipca. Stena Estelle ma 240 m długości, a na jej pokładzie będzie mogło się zmieścić 1200 pasażerów. Na promie znajduje się pas ładunkowy o długości blisko 3600 m. Więcej informacji z branży promowej znajdziesz TUTAJ.

 

 

Źródła: Rzeczpospolita, 40 ton, Autokult, Auto-Świat, Nasze Miasto, trans.info, PromySKAT

 

 

Kuba Zając