Branża TSL to uniwersum, w którym dzieje się tak dużo, że potrzebna byłaby 24-godzinna transmisja “na żywo”, by być ze wszystkim na bieżąco. Dlatego w naszym cyklicznym przeglądzie staramy się mówić o tym, co naprawdę ważne; prezentować interesujące informacje, ciekawostki, sensacje oraz przybliżać dokonujące się w prawie zmiany. W tym tygodniu m.in. o testowanym w Holandii rozwiązaniu, które daje pojazdom ciężarowym pierwszeństwo przejazdu na skrzyżowaniach.

 

Prace na autostradzie A1. Szykują się spore utrudnienia

Kierowcy już narzekają, a urzędnicy twierdzą, że wykonanie tych prac jest niezbędne. Chodzi o pomorski odcinek autostrady A1, który spowoduje zamknięcie jednego pasa ruchu na jezdni prowadzącej w kierunku Gdańska. Prace realizowane będą od 24 kwietnia do końca czerwca br. z przerwą na długi majowy weekend i odbywać się będą etapami. W tej chwili odbywają się prace przygotowawcze. Jak wynika z zapowiedzi, 7 maja zamknięty zostanie węzeł Stanisławie (kierunek Gdańsk), a na ośmiokilometrowym odcinku (km 17+300 do km 9+400) ruch będzie odbywał się jedną jezdnią (dwa pasy w kierunku Łodzi i jeden w kierunku Gdańska). Obowiązywać będzie ograniczenie prędkości do 80 km/h.

 

O krok od tragedii na przejeździe kolejowym

Niewiele brakowało, a przed kilkoma dniami doszłoby do tragedii z udziałem pociągu oraz pojazdu ciężarowego. Wszystko w winy kierowcy ciężarówki, który zignorował zakazującą wjazdu sygnalizację świetlną i wjechał za rogatki na przejeździe w Zabrniu (gmina Grębów na Podkarpaciu). Konieczna była szybka reakcja maszynisty pociągu InterCity jadącego z Przemyśla do Warszawy. Jego trzeźwa decyzja i wyhamowanie pociągu pozwoliło uniknąć tragedii. O sprawie poinformowani zostali policjanci, którzy na podstawie analizy zapisów monitoringu ustalili tożsamość kierowcy. Tłumaczył się on gapiostwem. Policjanci odebrali mu uprawnienia i sporządzili wniosek o ukaranie do sądu. Tymczasem do wypadku z udziałem pojazdu ciężarowego i aż czterech pojazdów osobowych doszło w Grudziądzu. Na jednym z głównych skrzyżowań w centrum miasta kierowca pojazdu ciężarowego nie zachował ostrożności i najechał na tył poprzedzającego pojazdu, który z kolei uderzył w kolejne. W wyniku zdarzenia jedna osoba została przewieziona do szpitala.

 

Dramatyczny stan rosyjskich ciężarówek

Bardzo zły stan ciężarówek wykorzystywanych przez Rosjan i zlekceważenie roli, jakie pojazdy te odgrywają w kampanii, może być jedną z przyczyn kłopotów rosyjskich wojsk w trakcie napadu na Ukrainę. Zdjęcia starych, zniszczonych, zepsutych lub znajdujących się w fatalnym stanie pojazdów ciężarowych, wykorzystywanych przez rosyjskie wojsko, trafiają do sieci. Internauci zaś chętnie kpią ze stanu rosyjskiej logistyki. Inną kwestią jest to, że wychodząc poza temat transportu wojskowego, Rosja będzie musiała wkrótce oprzeć się o stare pojazdy i technologie. Wszystko z powodu nałożonych na ten kraj sankcji, które uderzyły w łańcuch dostaw nowych pojazdów na tamtejszy rynek. Jak poinformował serwis trans.info, już teraz władze w Rosji zredukowały obowiązujący tam standard emisji spalin z Euro 5 do… Euro 0. Dodatkowo zezwolono na produkcję pojazdów, które pozbawione są rozwiązań decydujących o bezpieczeństwie, m.in. systemów ABS, poduszek powietrznych czy systemów kontroli trakcji. Zdaniem analityków, to wszystko sprawia, że tamtejsza branża cofa się o całe dekady.

 

Polskie ciężarówki radzą sobie coraz lepiej na niemieckich drogach

Pojazdy ciężarowe należące do polskich przewoźników systematycznie zwiększają swój udział, gdy chodzi o obecność na niemieckich drogach – wynika z opublikowanego właśnie raportu podsumowującego I kw. br. W tym samym czasie te same wskaźniki dotyczące niemieckich ciężarówek wykazują znacznie mniejszą dynamikę. Pojazdy ciężarowe należące do polskich firm przejechały w tym okresie po niemieckich drogach 1,964 mln km, co oznacza wynoszący 10,6 proc. wzrost w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. W tym samym czasie wzrost wykazany przez niemieckich przewoźników wyniósł 0,8 proc. (5,923 mln km). Oznacza to także, że polscy przewoźnicy zwiększyli pod tym względem swój udział na niemieckim rynku (do 18,8 proc. z 17,3). Za polskimi truckami znalazły się pojazdy z Czech, Rumunii, Litwy i Holandii.

 

Ciężarówka z pierwszeństwem przejazdu? Okazuje się, że to możliwe

W Holandii odbywają się testy rozwiązania, które na skrzyżowaniach stawia pojazdy ciężarowe w uprzywilejowanej pozycji. W ramach eksperymentu realizowanego we współpracy Portu Rotterdam i władz miasta oraz kilkoma partnerami przeprowadzane są próby z udziałem systemu, który w czasie przejazdu ciężarówek w linii prostej uruchamia dla nich zielone światło na skrzyżowaniu. Żądanie pierwszeństwa wysyłane jest zdalnie z pojazdu ciężarowego, a to dzięki wykorzystaniu aplikacji oraz komputera pokładowego w ciężarówce. Docelowe wprowadzenie takiego systemu wpływa oczywiście na bezpieczeństwo ruchu, ale także na poziom emisji. Ciężarówki nie muszą gwałtownie wytracać prędkości, a potem przyspieszać. To wszystko przekłada się docelowo na przyjazną środowisku logistykę.

 

Port w Ystad odbudowuje ruch

Ruch w branży promowej po pandemii ma się coraz lepiej. Potwierdzeniem tego mogą być dane napływające z portów. Oficjalnymi statystykami za ubiegły rok pochwalił się właśnie Port of Ystad, gdzie przez cały 2021 r. osiągnięto wyraźny progres względem roku wcześniejszego. I tak, wielkość przeładunku wzrosła do 3,38 mln ton (wzrost o 17,5 proc.), liczba pojazdów ciężarowych, które przewinęły się przez port wzrosła do 263 918 (wzrost o 16,4 proc.), a o 17,6 proc. – do 2,37 mln. – wzrosła liczba pasażerów. Liczba zawinięć urosła o 11,4 proc. Warto wspomnieć, że kluczowy wpływ na rezultaty tego popularnego w Szwecji portu mają polscy armatorzy. Rejsy do Ystad obsługują m.in. PŻB (Polferries) i PŻM (Unity Line). Więcej informacji z branży promowej znajdziesz TUTAJ.

 

 

Źródła: AmberOne, Radio Rzeszów, Grudziądz Nasze Miasto, Auto Świat, Trans.info, eTransport, PromySKAT

Jakub