Branża TSL to prawdziwe uniwersum, w którym dzieje się tak dużo, że potrzebna byłaby 24-godzinna transmisja “na żywo”, by być ze wszystkim na bieżąco. Dlatego w naszym cyklicznym przeglądzie staramy się mówić o tym, co naprawdę ważne; prezentować interesujące informacje, ciekawostki, sensacje oraz przybliżać dokonujące się w prawie zmiany. W tym tygodniu m.in. o dalszej rozbudowie autostrady A2 i ograniczeniach w poruszaniu się po Amsterdamie przez pojazdy ciężarowe.

 

A2 dotrze do granicy

Podpisano umowę na zaprojektowanie kluczowego odcinka autostrady A2. To znakomita wiadomość dla kierowców, bo zawarty kontrakt dotyczy 32-kilometrowego fragmentu szlaku pomiędzy Białą Podlaską a wschodnią granicą państwa. Zlecenie wykona firma Mosty Gdańsk, która zainkasuje 9,8 mln PLN, a na wykonanie projektu będzie miała 30 miesięcy. Brakujący fragment zostanie zaprojektowany jako dwujezdniowa droga z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Przewidziana została także rezerwa pod budowę kolejnego pasa w przyszłości. Prace przy rozbudowie kluczowego szlaku komunikacyjnego w Polsce rozwijają się w tej chwili dynamicznie. Poza planowanym odcinkiem, który sięgnie granicy z Białorusią, na wschód od stolicy trwają w tej chwili prace budowlane aż przy siedmiu odcinkach autostrady A2 o łącznej długości ok. 100 km. Jak niedawno informowaliśmy na łamach naszego serwisu, autostrada zostanie też rozbudowana o dodatkowy pas ruchu na fragmencie pomiędzy Łodzią a Warszawą.

 

Przejechał swoim truckiem 14 mln km

Zasiadanie za kółkiem ciężarówki to nie dla wszystkich wyłącznie praca. Dla wielu kierowców to prawdziwa pasja. Tak jest m.in. z Peterem Klassenem, który właśnie odchodzi na emeryturę. Kanadyjczyk odchodzi z zawodu w wieku 90 lat – po 66 latach spędzonych za kierownicą. W tym czasie dokonał czegoś niezwykłego. Udało mu się przejechać truckami 14 mln kilometrów, czyli dystans, który pozwoliłby mu pokonać drogę na Księżyc – tam i z powrotem – 18 razy. W jednym z wywiadów świeżo upieczony emeryt przyznał, że nie ma pojęcia, dlaczego przechodzi w stan spoczynku, bo wciąż ma się doskonale. „Czuję się jak 65-latek, a nawet jak ktoś młodszy. Nie ma we mnie odczucia, że właśnie teraz powinienem przejść na emeryturę” – wyjaśnił Klassen. Pracodawca Kanadyjczyka przyznał, że mężczyzna do samego końca działał na pełnych obrotach i zawstydzał innych kierowców swoją efektywnością. Dodał też, że będzie potrzebował teraz dwóch lub trzech kierowców, by zastąpić seniora. „Jest niesamowity. Został stworzony do tej roboty” – powiedział jeden z byłych szefów 90-latka.

 

Pojedziemy drogami wykonanymi ze zużytych nawierzchni?

GDDKiA bardzo by chciała, ale urzędnicy z inspektoratów ochrony środowiska oraz Główny Inspektor Ochrony Środowiska mówią na razie „nie”. A gra toczy się o niemałe pieniądze. Chodzi mianowicie o wykorzystanie w procesie budowy nowych dróg tzw. destruktów drogowych, czyli materiałów asfaltowych lub betonowych pozyskanych w trakcie rozbiórki starych lub remontowanych dróg. Przedstawiciele GDDKiA uważają, że wzorem wielu krajów można by je powtórnie użyć. Pozyskane w ten sposób materiały można byłoby wykorzystać np. do utwardzania poboczy, jako podbudowę nowych dróg lub do budowy całkiem nowych szlaków. Szacuje się, że rocznie można byłoby w ten sposób zaoszczędzić ok. 400 mln PLN. Choć urzędnicy odpowiedzialni za środowisko są sceptyczni i traktują takie materiały jako odpad, a przedstawiciele Ministerstwa Środowiska twierdzą, że mają związane ręce, GDDKiA nie ustępuje i przedstawia kolejne analizy i wyliczenia, wskazujące na zasadność sięgnięcia po takie rozwiązanie.

 

Z e-TOLL taniej

Ministerstwo Finansów poinformowało, że korzystając nowego systemu poboru opłat, do końca września można liczyć na zniżkę. Ci, którzy przejdą z wycofywanego rozwiązania viaTOLL na nową platformę e-TOLL mogą liczyć na redukcję opłaty o 25 proc. Krok ten ma stanowić zachętę dla tych, którzy wciąż nie migrowali jeszcze do nowego systemu. Realne oszczędności mają ich skłonić do jak najszybszej zmiany. Dodatkowo Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła modyfikację przepisów, które ograniczać będą konsekwencje w przypadku awarii GPS w pojeździe (to właśnie na geolokalizacji oparta jest nowa platforma). W takiej sytuacji możliwa będzie kontynuacja podróży pomimo braku przekazania danych geolokalizacyjnych do systemu. Wyjątkowy tryb będzie miał zastosowanie np. wówczas, gdy pojazd uczestniczy w akcji ratowniczej bądź przewozi towary wrażliwe.

 

Centrum Amsterdamu zamyka się na najcięższe pojazdy

Stolica Holandii wprowadza kolejne ograniczenia dotyczące poruszania się po mieście pojazdów ciężarowych powyżej 30 ton. Od 1 października zakazem wjazdu takich ciężarówek objęty zostanie wewnętrzny ring miasta (obejmuje go droga S100). W ten sposób rajcy chcą zabezpieczyć starą zabudowę miasta przed degradacją. Co ciekawe, wcześniej planowano, że wyłączenie z tego obszaru będzie dotyczyło też pojazdów o dmc powyżej 3,5 t. Ostatecznie wycofano się jednak z tego rozwiązania. Nowy zakaz stanowi rozszerzenie obowiązujących dotychczas w mieście restrykcji, które dzielą miasto na strefy i regulują zasady poruszania się po stolicy pojazdów ciężarowych.

 

Prestiżowa nagroda dla promu zbudowanego w Polsce

Zbudowany w Gdańsku prom Festøya został wyróżniony prestiżową nagrodą Shippax Award w czasie cyklicznej imprezy Shippax Ferry Conference, która po wielu miesiącach oczekiwania i przesunięciach spowodowanych pandemią odbyła się na pokładzie należącego do DFDS promu Pearl Seaways. Nagrodę w imieniu stoczni Remontowa Shipbuilding, gdzie zbudowany został statek, odebrał członek rady nadzorczej zakładów, Dariusz Jaguszewski. Festøya to wielokrotnie opisywany przez nas i innowacyjny prom, który zasilany jest wyłącznie napędem elektrycznym. Jest to pierwsza z czterech jednostek, które powstały dla firmy Norled w polskich zakładach  w ramach umów zawartych w 2018 r. Statek ma 114 metrów długości oraz 17 metrów szerokości, a na pokład może przyjąć 296 pasażerów oraz 120 pojazdów osobowych. Zainstalowano na nim napęd Diesel Electric Hybrid. Energia pochodzi z akumulatorów ładowanych w czasie postoju ze znajdującej się na lądzie sieci. Alternatywnie może korzystać z agregatów prądotwórczych, które zasilane mają być paliwem typu bio-diesel. Prom obsługuje trasę Festøya-Solavågen.

 

Źródła: Business Insider, Auto Świat, The Star, Rzeczpospolita, trans.info

 

Jakub