Branża TSL to prawdziwe uniwersum, w którym dzieje się tak dużo, że potrzebna byłaby 24-godzinna transmisja “na żywo”, by być ze wszystkim na bieżąco. Dlatego w naszym cyklicznym przeglądzie staramy się mówić o tym, co naprawdę ważne; prezentować interesujące informacje, ciekawostki, sensacje oraz przybliżać dokonujące się w prawie zmiany. W tym tygodniu m.in. o możliwych wzrostach cen paliwa. Czy cena za litr „dobije” do 8 PLN? 

 

Rewolucja czy transportowy paraliż?

Ostatnio informowaliśmy o planach wycofania pojazdów spalinowych w Wielkiej Brytanii. Dziś więcej szczegółów dotyczących analogicznych działań w całej Unii Europejskiej. Jak wynika z sygnałów wysyłanych przez Brukselę, sprzedaż pojazdów spalinowych w krajach Wspólnoty mogłaby zostać zakończona do 2035 r. Nie będzie to jednak efekt wprowadzenia odgórnego zakazu, ale zaostrzenia limitów. Unia Europejska chce znaczącego ograniczenia emisji CO2 w nadchodzących latach. Do 2030 r. miałaby to być redukcja o 55 proc. (w odniesieniu do roku 2021).  To oznacza drastyczne ograniczenie dopuszczalnego limitu. Wcześniej zakładano, że wyniesie on „tylko” 37,5 proc. Powyższe plany są krytykowane przez Europejskie Stowarzyszenie Przemysłu Motoryzacyjnego ACEA. Zdaniem jego przedstawicieli, konieczny jest etap przejściowy, w którym technologie spalinowe powinny odegrać znaczącą rolę. Organizacja dodaje, że pojazdy mają stosunkowo niewielki udział w produkcji CO2. Tymczasem unijni politycy idą w zaparte i przygotowują się na najbardziej drastyczne rozwiązania – już dziś chcą budowy infrastruktury, która będzie niezbędna do obsługi pojazdów elektrycznych (m.in. stacje ładowania).

Paliwo po 8 PLN? Bardzo możliwy scenariusz

Unijne działania, ukierunkowane na „uzdrowienie” klimatu, nie ograniczą się jednak wyłącznie do zastąpienia pojazdów spalinowych przez elektryczne. Realizowane przez Komisję Europejską działania w tym zakresie będzie można odczuć znacznie wcześniej – niestety na własnej kieszeni. Nowa, przyjęta właśnie dyrektywa, zakłada wprowadzenie opodatkowania na produkty energetyczne. Już dziś prognozuje się, że w ostatecznym rozrachunku będzie to oznaczało m.in. olbrzymie podwyżki na stacjach paliw. Niewykluczone, że za litr paliwa trzeba będzie wówczas zapłacić nawet 8 PLN. To z kolei wywołać może prawdziwą falę kolejnych podwyżek, które dotkną kolejnych sektorów. Zmiany podatkowe, które mogą przyczynić się do tak bolesnych wzrostów, mogłyby zostać wprowadzone już w 2023 r.

Kierowca nie weźmie udziału w załadunku i rozładunku

Z kontrowersyjną kwestią dotyczącą udziału kierowców w procesie załadunku i rozładunku postanowili zmierzyć się Portugalczycy. Od września nie będą oni mogli pomagać w takich sytuacjach. Do zagwarantowania odpowiedniego wsparcia zobowiązany będzie nadawca lub odbiorca. Od tej zasady wprowadzono nieliczne wyjątki (przewóz paliw i niebezpiecznych substancji, o ile kierowca będzie odpowiednio przeszkolony). Nowa regulacja będzie obowiązywać kierowców portugalskich oraz zagranicznych. Złamanie tych przepisów będzie oznaczało poważne konsekwencje finansowe. Naruszenie wytycznych może kosztować nawet 15 tys. euro (blisko 70 tys. PLN). Już wkrótce śladami Portugalii mogą pójść inni. Nowe zasady zrobiły duże wrażenie na przedstawicielach stowarzyszeń transportowych z innych krajów. Wprowadzenia analogicznych przepisów domagają się już Hiszpanie.

COVID-19 dalej rozdaje karty. Kwarantanna nawet dla „zawodowców”

Pandemia niezmiennie ma wpływ na zasady wjazdu do niektórych krajów. W przypadku niektórych państw kwarantanna staje się obowiązkowa nawet dla kierowców zawodowych. Takie restrykcje przewidziane są dla truckerów, którzy wjeżdżają do Rumunii na dłużej niż 72 godziny, a nie zostali wcześniej poddani szczepieniom. 14-dniowa kwarantanna będzie tu nakładana na kierowców, którzy wcześniej przebywali w krajach z listy żółtej bądź czerwonej. W przypadku niezaszczepionych, którzy przybywają z krajów wysokiego ryzyka i przebywają krócej niż 72 godziny obowiązkowe będzie wykonanie testu. Jak podał serwis trans.info, podróżujący z Francji do Anglii muszą zaś podać się po wjeździe obowiązkowej 10-dniowej kwarantannie – także ci zaszczepieni. Reguła ta nie obowiązuje z kolei kierowców pojazdów ciężarowych. Muszą oni jednak wypełnić formularz lokalizacyjny oraz przedstawić dokumentację potwierdzającą, że podróżują w celach zawodowych.

Uwaga! W Austrii mandaty ostro w górę

Nie tylko w Polsce trzeba będzie się wkrótce liczyć z dużo wyższymi stawkami kar finansowych za wykroczenia drogowe. Podobnie będzie w Austrii. Jak nietrudno się domyśleć, tam wszelkie uchybienia będą piętnowane w znacznie dotkliwszy sposób. Policjant będzie mógł w Austrii nałożyć na niesubordynowanego kierowcę mandat, którego wysokość sięgnie nawet 5 tys. euro (ok. 23 tys. PLN). Na takie konsekwencje muszą się przygotować kierowcy, którzy w rażący sposób przekroczą dopuszczalną prędkość i piratów drogowych, którzy np. biorą udział w wyścigach samochodowych. Za jazdę z prędkością o 30 km/h wyższą niż dopuszczają przepisy, trzeba będzie zapłacić 150 euro (ok. 700 PLN). Przekraczając prędkość o 40 km/h (miasto) i 50 km/h (poza obszarem zabudowanym) trzeba się liczyć z dwukrotnie wyższym mandatem oraz utratą uprawnień.  Dotychczas maksymalna wysokość mandatu, jaki mógł wypisać policjant, wynosiła 2180 euro. 

Nowe połączenie DFDS. Prom połączył Calais z Sheerness

DFDS wzbogaciło właśnie swoją ofertę rejsów w obrębie kanału La Manche. Nowy serwis połączył francuskie Calais z angielskim Sheerness. Trasa obsługiwana jest przez statek Maxine. Będzie on pływał na tej linii siedem razy w tygodniu (tam i z powrotem). „Jesteśmy dumni, mogąc zaprezentować nowy serwis, który stanowi odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na dodatkową przestrzeń ładunkową, zwłaszcza w zakresie przewozu towarów bez udziału w procesie kierowców” – powiedział Filip Hermann z DFDS. Armator liczy, że nowe połączenie stanie się ważnym ogniwem połączeń intermodalnych, a doskonała infrastruktura kolejowa w Calais otworzy nowe możliwości przewozu towarów z/do: Hiszpanii, Włoch, Wielkiej Brytanii, a także na południe Francji. Więcej informacji z branży promowej znajdziesz TUTAJ.

Źródła: Rzeczpospolita, Bankier.pl, trans.info, europa.eu, gov.uk, Romania Insider, Promyskat.pl

Kuba Zając