Branża TSL to prawdziwe uniwersum, w którym dzieje się tak dużo, że potrzebna byłaby 24-godzinna transmisja „na żywo”, by być ze wszystkim na bieżąco. Dlatego w naszym cyklicznym przeglądzie staramy się mówić o tym, co naprawdę ważne; prezentować interesujące informacje, ciekawostki, sensacje oraz przybliżać dokonujące się w prawie zmiany. W tym tygodniu m.in. o ujawnionych w ostatnich dniach przypadkach nielegalnych imigrantów, którzy podróżowali przez Polskę, ukrywając się w naczepach.

 

 

Imigranci w ciężarówce. Wszczęto alarm

Kierowca ciężarówki na rumuńskich tablicach rejestracyjnych, znajdując się w Olszynie, nieopodal przejścia granicznego w woj. dolnośląskim, zdecydował się zaalarmować służby graniczne. Mężczyzna poinformował pograniczników, że słyszał dobiegające z naczepy dziwne odgłosy. Funkcjonariusze, którzy pojawi się na miejscu, potwierdzili, że wewnątrz naczepy (skrzynia narzędziowa i przestrzeń ładunkowa) znajduje się ośmiu nielegalnych imigrantów z Afganistanu. Okazało się, że starali się oni przedostać do Niemiec. Zgodnie z procedurami, mężczyźni zostali umieszczeni w ośrodkach dla cudzoziemców. Sobotni incydent nie był jedynym w ostatnich dniach. 7 kwietnia pięciu nielegalnych imigrantów z Afganistanu podróżowało bułgarską ciężarówką. Straż graniczna, która w tym wypadku także interweniowała po sygnałach otrzymanych od kierowcy, zatrzymała pięć osób. Dwóch cudzoziemców z Afganistanu zatrzymano zaś w powiecie limanowskim w Wielki Piątek. Do Polski dostali się pod naczepą ciężarówki. Zeznali oni, że starali się dojechać do Włoch.

 

Rejestracja pojazdów ciężarowych. Rekordowe dane z Polski

Zaprezentowane właśnie informacje, dotyczące rejestracji pojazdów ciężarowych, mogą napawać optymizmem. Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) opublikował dane za marzec br. i okazało się, że… mamy rekord. Rejestracja samochodów ciężarowych wzrosła aż o 113,6 proc. (w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego). Osiągnięto poziom 3213 ciężarówek. Jeszcze lepiej prezentuje się wskaźnik rejestracji ciągników siodłowych. W tym wypadku wzrost osiągnął aż 147,6 proc. (2474 pojazdy). To wynik historyczny, bo jeszcze nigdy wcześniej nie osiągnięto w jednym miesiącu takich rezultatów. Także w wymiarze kwartalnym dane wyglądają znakomicie. W pierwszych trzech miesiącach osiągnięto wzrost (rok do roku) o 58,6 proc., gdy chodzi o samochody ciężarowe i 66,5 proc. w przypadku ciągników siodłowych.

 

Wielkim zestawem… pod prąd autostradą

Kierowcy, którzy poruszają się pod prąd swoimi „osobówkami”, nie są rzadkością. Ale już pojazdy ciężarowe, brnące w niewłaściwym kierunku, to rzecz naprawdę nieczęsta. Tymczasem taki właśnie widok ukazał się uczestnikom ruchu przemierzającym w sobotę (10 kwietnia) autostradę A22 we Włoszech. Do mediów przedostały się nagrania, na których utrwalono „wyczyn” niefrasobliwego kierowcy. Widać na nich 40-tonowy zestaw, który porusza się pasem awaryjnym i z włączonymi światłami awaryjnymi, wymijając prawidłowo poruszające się samochody. Ta niebezpieczna przejażdżka rozpoczęła się w okolicach Trydentu i zakończyła dopiero 13 km dalej. Na węźle Trento Sud na kierowcę czekali już policjanci. Na szczęście nie doszło do wypadku, co służby oraz świadkowie nazywają w tej sytuacji cudem. Kierowca pojazdu ciężarowego na litewskich tablicach został ukarany mandatem.

 

Krótsze ładowanie, więcej kilometrów

Pojazdy elektryczne postrzegane są jako przyszłość branży motoryzacyjnej. Cały czas rozwijane są też technologie, które nawet w przypadku ciężarówek, pozwolą na efektywne wykorzystanie potencjału drzemiącego w pojazdach zasilanych w ten sposób. Można się spodziewać, że kłopotliwy wciąż problem długiego czasu ładowania takich pojazdów będzie stopniowo spychany na margines. W Polsce w ciągu najbliższych dwóch lat pojawi się sieć stacji szybkiego ładowania samochodów, które mają częściowo rozwiązać też problem elektrycznych ciężarówek. Pozwolą one na naładowanie pojazdu dostawczego o dmc do 3,5 tony w 4 minuty. Naładowany w ten sposób samochód będzie mógł przejechać nawet 400 km. Pojazd o dmc 16 ton będzie mógł zostać naładowany w ok. pół godziny. Sieć takich szybkich stacji rozwija obecnie Ekoenergetyka–Polska, której przedstawiciele informują, że na przejechanie dystansu 100 km pojazdu HDEV (Heavy Duty EV) wystarczy 7 minut oraz zaledwie 1 minuta dla pojazdu LDEV (Light Duty EV). Przewiduje się, że już wkrótce w Polsce oraz w Niemczech pojawią się 22 takie stacje o mocy od 750 kW do 1500 kW.

 

Niebezpieczne sytuacje na polskich drogach

Ostatnie dni przyniosły tradycyjnie już serię doniesień o nieroztropnym zachowaniu uczestników ruchu. Wśród nich nie brakowało niestety kierowców pojazdów ciężarowych. Jedna z najbardziej dramatycznych sytuacji miała miejsce w Rzgowie w woj. łódzkim. Kierowca ciężarówki spowodował tam wypadek, a następnie oddalił się z miejsca zdarzenia, nie udzielając pomocy poszkodowanym. Jak się potem okazało, 43-letni mężczyzna kierował po pijanemu – badanie wykazało 2 promile alkoholu. Dwie osoby z osobowego samochodu, który czołowo zderzył się ze zmieniającym pasy zestawem, zostały przetransportowane do szpitala. Kierowca ciężarówki został zatrzymany i usłyszał zarzuty. Tymczasem w Rybniku 49-letni kierowca pojazdu ciężarowego uderzył w tył samochodu osobowego, którym podróżował mężczyzna z dzieckiem. We krwi kierującego ciężarówką 49-latka stwierdzono 2,5 promila alkoholu. Okazało się też, że nałożony był na niego zakaz prowadzenia pojazdów. W wypadku ranny został 46-letni pasażer ciężarówki.

 

DFDS wprowadza dodatkowy serwis pomiędzy Anglią a Francją

Armatorzy cały czas starają się dopasować ofertę do rosnących potrzeb przewozowych po brexicie. Firma DFDS zdecydowała się właśnie na uruchomienie kolejnego połączenia promowego, mającego sprostać popytowi. W ramach nowej opcji od początku czerwca duński operator wystartuje z linią Calais-Sheernees. Serwis łączący Francję oraz miasto w angielskim hrabstwie Kent będzie dedykowany jedynie przewozowi ładunków (bez kierowcy). Do wykonywania kursów wyznaczona została jednostka Gothia Seaways, która pomieści 165 jednostek ładunkowych. „Jesteśmy zadowoleni, mogąc dodać nowy serwis dedykowany przewozowi ładunków bez kierowców. Sheernees ma doskonały dostęp do systemu dróg i jest bliżej autostrady M25 niż inne drogi, a to czyni z niego miejsce idealne dla ładunków transportowanych dalej do obszaru londyńskiego oraz Midlands” – powiedział Wayne Bullen z DFDS. Więcej wiadomości z branży promowej znajdziesz TUTAJ.

 

 

Źródła: Rzeczpospolita, La Voce del Trentino, Ekoenegetyka, TVP, Dziennik Zachodni, Polsat

Jakub