Branża TSL to uniwersum, w którym dzieje się tak dużo, że potrzebna byłaby 24-godzinna transmisja “na żywo”, by być ze wszystkim na bieżąco. Dlatego w naszym cyklicznym przeglądzie staramy się mówić o tym, co naprawdę ważne; prezentować interesujące informacje, ciekawostki, sensacje oraz przybliżać dokonujące się w prawie zmiany. W tym tygodniu m.in. o nowoczesnych fotoradarach, które masowo pojawiają się na polskich drogach. Te urządzenia potrafią naprawdę wiele.
Kultowa polska marka motoryzacyjna rośnie w siłę
Tej marki nie trzeba nikomu przedstawiać. Znany z produkcji autobusów czy pojazdów ciężarowych Jelcz, który lata świetności zdawał się mieć dawno za sobą, zapowiedział budowę nowej fabryki. Wszystko po to, by wypełnić zobowiązania wynikające z podpisanych kontraktów. Wchodząca w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej firma zajmuje się obecnie przede wszystkim produkcją pojazdów dla wojska – m.in. ciągników do zestawu JAK czy pojazdów dla systemu Patriot. W najbliższym czasie produkcja będzie szła pełną parą. Konieczne będzie wzniesienie nowych obiektów, niezbędnych do zwiększenia mocy przerobowych. Nowe hale powstać mają w gminie Jelcz-Laskowice. Korzenie przedsiębiorstwa Jelcz sięgają lat 50. XX w.
Trzeci pas ruchu na autostradzie A1
Ostatnio sporo uwagi poświęciliśmy rozbudowie autostrady A2 o kolejne pasy ruchu. Pewne jest, że trzeci pas ruchu pojawi się też na autostradzie A1. Zostanie on zbudowany na 35-kilometrowym odcinku pomiędzy Toruniem a Włocławkiem. Rozbudowa obejmie jezdnie prowadzące w obu kierunkach – północnym i południowym. Po zakończeniu prac trzema pasami będzie można się poruszać pomiędzy węzłami Toruń Południe a Włocławek Północ. W ostatnich dniach otwarte zostały koperty z ofertami na przygotowanie dokumentacji. Swoje propozycje złożyło dziewięć firm. Wybrana firma będzie odpowiedzialna za przygotowanie dokumentacji, która wykorzystana zostanie m.in. do złożenia wniosku o wydanie decyzji środowiskowej.
Kolejne fotoradary „zasypią” polskie drogi
Prawie ćwierć tysiąca nowych fotoradarów pojawi się na polskich drogach w tym roku. Będą to nowoczesne urządzenia – niektóre z nich pozwolą na monitorowanie i rejestrowanie wykroczeń obejmujących nawet kilkadziesiąt pojazdów równocześnie i znajdujących się na różnych pasach ruchu. Są w stanie odróżnić też pojazd ciężarowy od osobowego. Wśród wyłapywanych przez nie wykroczeń znajdzie się m.in.: „jazda na zderzaku”, niedozwolone poruszanie się po buspasie czy jazda pod prąd. Część z rejestratorów zastąpi wysłużone „skrzynki”, ale wiele instrumentów pojawi się w zupełnie nowych miejscach. Zarządzający fotoradarami Główny Inspektorat Transportu Drogowego najwięcej nowych urządzeń, bo aż 21, rozmieści w woj. wielkopolskim.
Wypadek na torach. Ciężarówka pod pędzącym pociągiem
Do poważnego zdarzenia doszło w środę, 15 lutego w woj. zachodniopomorskim. W godzinach przedpołudniowych na niestrzeżonym przejeździe kolejowym w Tychowie pojazd ciężarowy wjechał pod nadjeżdżający pociąg pasażerski. W pociągu relacji Ustka-Bielsko Biała znajdowało się ok. 90 osób. Maszynista oraz kierowca ciężarówki zostali zakleszczeni w swoich kabinach. Konieczne było wydobycie ich za pomocą specjalistycznego sprzętu. Rannych zostało też dwóch pasażerów podróżujących pociągiem. Na miejscu lądował helikopter Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Zdarzenie doprowadziło do całkowitego paraliżu ruchu pociągów. Uruchomiona została autobusowa komunikacja zastępcza.
Kosztowne wprowadzenie nowej normy emisji spalin
Nie 2,7 tys. euro, jak wyliczyła Komisja Europejska, ale nawet 4 tys. euro – tyle może wynosić średni koszt dostosowania starszych pojazdów do normy emisji spalin Euro 7. To znacząca rozbieżność, na którą wskazują niemieccy eksperci. Dostosowanie pojazdów do nowej, surowej normy może wymagać instalacji udoskonalonych katalizatorów oraz modyfikacji układów hamulcowych. W najbardziej drastycznym scenariuszu przewiduje się konieczność montażu przez producentów wyłącznie automatycznych skrzyń biegów. Temat wprowadzenia nowej normy jest kością niezgody m.in. pomiędzy urzędnikami a producentami pojazdów. Zgodnie z założeniami, norma Euro 7 dla wszystkich nowo rejestrowanych pojazdów ma zacząć obowiązywać od 2025 r.
Rekordowy rok dla portu Ystad
Szwedzki Port of Ystad, dla rozwoju którego kluczowe znacznie ma działalność polskich armatorów – przewoźnika promowego Polferries (Polska Żegluga Bałtycka) oraz Unity Line – ma za sobą rekordowy rok. Wyniki udało się wyśrubować kolejny raz z rzędu. W 2022 r. odnotowano: wzrost zawinięć – o 1,9 proc., wzrost liczby pasażerów – o 8,6 proc., a także wzrost liczby pojazdów osobowych, które przewinęły się przez port – o 6,3 proc. I to wszystko mimo niesprzyjających czynników zewnętrznych. „To bardzo satysfakcjonujące, że inwestycje portu wraz z działalnością firm żeglugowych Unity Line, Polferries i Bornholmslinjen przynoszą rezultaty” – powiedział Björn Boström, szef portu. Więcej informacji z branży promowej znajdziesz TUTAJ.
Źródła: Rzeczpospolita, eska.pl, moto.pl, trans.info, RMF FM, PromySKAT