Branża TSL to uniwersum, w którym dzieje się tak dużo, że potrzebna byłaby 24-godzinna transmisja “na żywo”, by być ze wszystkim na bieżąco. Dlatego w naszym cyklicznym przeglądzie staramy się mówić o tym, co naprawdę ważne; prezentować interesujące informacje, ciekawostki, sensacje oraz przybliżać dokonujące się w prawie zmiany. W tym tygodniu m.in. o nadchodzącej rewolucji na warszawskich ulicach. Za kilka lat starsze pojazdy nie wjadą do centrum.
Ambitne plany budowy dróg. Poszerzenie A2 priorytetem
W bieżącym roku GDDKiA zamierza ruszyć z budową dróg, których łączna długość wyniesie 565 km. W planach jest m.in. budowa trzech odcinków „ekspresówki” S74, fragment drogi S11 i kolejny odcinek S7. Łączna ich długość to 110 km. Ogłoszono już przetarg na ich budowę. Jednym z priorytetów na ten rok jest jednak poszerzenie autostrady A2 pomiędzy Łodzią a Warszawą. Na 89-kilometrowym odcinku łączącym te miasta pojawi się kolejny pas ruchu. Właśnie uruchomiona została procedura przetargowa na przygotowanie dokumentacji. Przewiduje się, że wszystkie wspomniane inwestycje pochłoną sumę ok. 28,6 mln PLN.
Centrum Warszawy z ograniczeniami dostępu dla pojazdów spalinowych
Już w przyszłym roku w Warszawie rozpocznie się realizacja projektu, który ma przyczynić się do znaczącego ograniczenia emisji spalin w Śródmieściu stolicy, a także w części przyległych dzielnic. Zacznie wówczas działać tzw. Strefa Czystego Transportu (SCT). W pierwszej fazie, już w lipcu przyszłego roku, obszar ten zostanie zamknięty dla najbardziej wysłużonych pojazdów – w przypadku silników benzynowych zakaz obejmie pojazdy starsze niż 27 lat i niespełniające normy Euro 2, a w przypadku Diesla – ponad 18-letnich i niespełniających normy Euro 4. W kolejnych latach te kryteria mają stawać się stopniowo coraz bardziej rygorystyczne. W 2032 r. wdrożony zostanie etap 5, który uniemożliwi wjazd do centrum pojazdom ponad 17-letnim i niespełniającym normy Euro 6 (silniki benzynowe) oraz ponad 11-letnim i niespełniającym normy Euro 6d. Obszar SCT, poza wspomnianym Śródmieściem, obejmie także: część Ochoty, Woli, Pragi, Saskiej Kępy oraz Grochowa. Szacuje się, że docelowo wprowadzenie ograniczeń pozwoli na zmniejszenie w centrum emisji tlenków azotu o 80 proc. oraz cząstek stałych o 69 proc.
Autostrada A4. Odcinek pomiędzy Krakowem a Katowicami znów będzie droższy?
Spółka Stalexport Autostrady wystąpiła z wnioskiem o wydanie zgody na podniesienie cen przejazdu na komercyjnym odcinku autostrady A4. Oznacza to, że podwyżka za przejazd tą drogą pomiędzy Krakowem a Katowicami już wkrótce może stać się faktem. W przypadku pojazdów kategorii 1 (pojazdy inne niż motocykle) opłata ma wynieść 15 PLN (dziś 13 PLN). Jeszcze mocniej po kieszeniach dostaną właściciele pojazdów ciężarowych – po podwyżce stawka za pojazdy kat. 2, 3, 4 i 5 wyniesie nawet 46 PLN (dziś 40 PLN). Podobnie jak do tej pory, funkcjonować ma system bonifikat, który zneutralizuje nieco dotkliwość podwyżek. Te mogą jednak ominąć największe i najcięższe pojazdy ciężarowe. Do wprowadzenia podwyżek potrzebna jest zgoda GDDKiA, która wydaje się jednak formalnością.
Czy elektryczna ciężarówka może konkurować z Dieslem? Sprawdzili to
Przedstawiciele szwajcarskiej firmy transportowej sprawdzili, czy produkowane obecnie elektryczne ciągniki siodłowe mogą rywalizować z tradycyjnymi pojazdami. W ramach przeprowadzonego doświadczenia wysłali ciężarówkę w trasę pomiędzy Szwajcarią a Hiszpanią – tam i z powrotem. Przejechała ona w sumie 3 tys. kilometrów – poinformował serwis trans.info. Do testu wykorzystane zostało Volvo FH Electric. Pojazd przewiózł z hiszpańskiego Canals pod Walencją do Szwajcarii 20 ton pomarańczy. Cała podróż zajęła tydzień. W przypadku trucka Diesla całe zadanie udałoby się wykonać w ok. 4 dni. Ale przedstawiciele firmy Krummen Kerzers, która przeprowadziła cały eksperyment, są zadowoleni z osiągniętych rezultatów. Uważają, że przeprowadzony przez nich test udowodnił, że elektryczne ciężarówki mają przed sobą świetlaną przyszłość, jeśli chodzi o transport długodystansowy. Strategicznym elementem jest jednak umiejętne planowanie całego zadania – przestrzeganie czasu pracy i odpoczynku oraz koordynowanie tego z ładowaniem akumulatorów podczas przerw. Zdarzały się sytuacje, gdy ładowanie baterii było utrudnione ze względu na korzystanie z infrastruktury przez inne pojazdy. Przedstawiciele firmy Krummen Kerzers uważają, że to właśnie dostęp do infrastruktury bywa najsłabszym ogniwem w eksploatacji ciężarówek elektrycznych na długich trasach.
Dramat na drodze
Do dramatycznie wyglądającego wypadku doszło na jednej z holenderskich dróg. Przybyłe na miejsce służby ujrzały ciężarówkę, która spadła z wiaduktu znajdującego się w ciągu autostrady A15. Pojazd spadł na przejeżdżającego w tym czasie pod spodem vana. Przedstawiciele ratownictwa mówią o cudzie, bo choć widok był dramatyczny, to ani kierowcy zestawu, ani vana nic poważnego się nie stało. Tyle szczęścia nie mieli niestety uczestnicy wypadku, do jakiego doszło na drodze S5 pod Warszawą. 29 stycznia br., w godzinach porannych, osobowe Porsche uderzyło w naczepę ciężarówki. Podróżujący SUV-em trzej mężczyźni zginęli na miejscu. Kierowca ciężarówki nie odniósł żadnych obrażeń.
Stena Germanica wyznacza nowe kierunki
Pływający dla Stena Line prom Stena Germanica, który zasilany jest alternatywnym, ekologicznym paliwem – metanolem – kolejny raz znalazł się na ustach ekspertów branży. Stał się pierwszym na świecie statkiem, który nie jest tankowcem, a który został zabunkrowany tym rodzajem paliwa bezpośrednio, ze statku na statek (STS – ship-to-ship). Procedura została przeprowadzona w porcie w Göteborgu. „To formująca nowe ścieżki demonstracja, która dowodzi, że istnieje realny sposób na radzenie sobie z bunkrowaniem metanolu pomiędzy statkami” – powiedział Christoffer Lillhage z portu w Göteborgu. Metanol jest paliwem, które w bardzo szybkim tempie zyskuje na popularności w branży żeglugowej. Dostosowanie promu Stena Germanica do zasilana metanolem odbyła się w stoczni Remontowa Shipbuilding. Całkowity koszt konwersji wyniósł 22 miliony euro. Zastosowanie metanolu pozwala na redukcję emisji związków siarki o 99 procent, azotu o 60 procent, cząstek stałych o 95 procent i dwutlenku węgla o 25 procent. Więcej informacji z branży promowej znajdziesz TUTAJ.
Źródła: Rzeczpospolita, trans.info, money.pl, GDDKiA, Auto-Świat, PromySKAT