Branża TSL to prawdziwe uniwersum, w którym dzieje się tak dużo, że potrzebna byłaby 24-godzinna transmisja “na żywo”, by być ze wszystkim na bieżąco. Dlatego w naszym cyklicznym przeglądzie staramy się mówić o tym, co naprawdę ważne; prezentować interesujące informacje, ciekawostki, sensacje oraz przybliżać dokonujące się w prawie zmiany. W tym tygodniu m.in. o niecodziennej sytuacji w czasie rutynowej kontroli. Kierowcy byli tak zmęczeni, że… usnęli
Elektryczna rewolucja stanie się faktem?
Podobnych głosów przybywa, a ten nadchodzący z Danii wybrzmiewa bardzo zdecydowanie. Kraj ten zaapelował do Komisji Europejskiej o podjęcie decyzji, która oznaczałaby w istocie koniec ery spalinowej w motoryzacji. Trzeba przyznać, że wizja kreślona przez ten skandynawski kraj jest dość ambitna – Dania chce, by granica wyznaczona przez Unię Europejską została określona na rok 2030. Kopenhaga uważa, że podjęcie takiego kroku jest konieczne z uwagi na sytuację klimatyczną. Analitycy uważają jednak, że przychylność wobec duńskiej propozycji mogłaby się zakończyć katastrofą, m.in. redukcją miejsc pracy na niewyobrażalną skalę i likwidacją całego sektora produkcji samochodów – nie tylko linii montażowych, ale też zakładów, które dziś zajmują się produkcją części dla pojazdów spalinowych. Ale zanim propozycja Danii zostanie w ogóle przedyskutowana, czeka nas wejście w życie nowej i bardzo wyśrubowanej normy emisji spalin – Euro7 – która także stanowi wielkie wyzwanie dla całej branży motoryzacyjnej.
Mandat w Rosji? Trudno będzie przed nim uciec
W Rosji wprowadzone zostały nowe zasady, które sprawią, że kierowcom i przewoźnikom trudno będzie uciec przed nieopłaconymi mandatami, nałożonymi na nich w przeszłości. Lekiem na „zapominalstwo” ma być dokładna kontrola przeszłości pojazdów przewoźnika. Wykrycie nieopłaconego mandatu będzie oznaczało w zasadzie konieczność natychmiastowego uregulowania należności. W przeciwnym razie pojazd nie zostanie wpuszczony do kraju. Dokładnie takiego samego postępowania służb granicznych należy się spodziewać w przypadku wyjazdu z Rosji – zaległości finansowe, wynikające z nieopłaconych mandatów czy nałożonych grzywien, nie pozwolą na opuszczenie kraju. Ma to doprowadzić nie tylko do zwiększenia ściągalności środków, ale także do poprawy bezpieczeństwa. Notoryczne ignorowanie konieczności regulowania zobowiązań może skutkować zakazem wjazdu do Rosji.
Kradzieże ładunków zmorą truckerów
7 mln euro start i 274 przypadków kradzieży – tak wyglądają wiosenne statystyki kradzieży (od marca do kwietnia ) uderzające w łańcuchy dostaw. Oznacza to, że średnia wartość rabunku transportu to 66 tys. euro. Tymczasem mowa wyłącznie o przypadkach, które zostały zgłoszone do TAPA (Technology Asset Protections Association – Związek Ochrony Aktywów Technologicznych) i tylko tych, które dokonane zostały w Europie, na Bliskim Wschodzie oraz w Afryce. Wśród zgłoszeń zarejestrowanych w minionych miesiącach jedno dotyczyło kradzieży telefonów o wartości 3,3 mln euro! Do incydentu doszło w RPA. W całym 2020 r. straty w trzech wymienionych regionach wyniosły 172 mln euro (6463 przypadków kradzieży). 3/4 zgłoszonych do organizacji kradzieży miało w ub. r. miejsce w Wielkiej Brytanii i w Niemczech. Najczęściej kradziono produkty spożywcze i tytoń.
Zasnęli podczas kontroli
Pijaństwo czy zmęczenie kierowców to dwa zjawiska, z którymi walczą służby na drogach, a które mają poważny wpływ na bezpieczeństwo. Niestety, w ostatnich dniach nie zabrakło sytuacji, które budzą społeczny sprzeciw – wśród nich były też incydenty z udziałem kierowców pojazdów ciężarowych. Najbardziej kuriozalny z nich miał miejsce w Wałbrzychu, gdzie do kontroli zatrzymano kierowców, którzy zjechali Polskę bez wypoczynku. Wyjechali z okolic Radomia i poruszając się niemal bez przerwy przejechali ok. 1500 km. Dodatkowo jeden z nich miał zatrzymane prawo jazdy, a sam pojazd nie posiadał ważnego przeglądu technicznego. Kierowcy byli tak zmęczeni, że po prostu zasnęli w czasie czynności wykonywanych przez funkcjonariuszy. Na drodze krajowej 22 doszło zaś do zatrzymania kierowcy pojazdu ciężarowego, który w organizmie miał ponad 2 promile alkoholu. 47-latek poruszał się ciężarówką wężykiem, gdy został zauważony przez innego uczestnika ruchu, który postanowił zapytać się o jego samopoczucie. Gdy ciężarówka zatrzymała się w zatoczce autobusowej, okazało się, że kierowca jest pijany. Świadek wyjął ze stacyjki kluczyk i wezwał policję. 47-latek wybierał się ciężarówką do Niemiec. Sporo pracy mieli inspektorzy ITD w pobliżu Gorzowa Wielkopolskiego. Podczas kontroli od jednego z zatrzymanych kierowców dało się wyczuć woń alkoholu. Kierowca wiozący stal z Krakowa do Szczecina miał we krwi 2,3 promila.
Szczepienia dla kierowców. Świadectwa będą honorowane globalnie?
Temat szczepień chroniących przed zachorowaniem na COVID-19 dla kierowców zawodowych, a także związanymi z nimi procedurami, powraca jak bumerang. Szef WHO stwierdził niedawno, że potrzebne jest pilne opracowanie międzynarodowego standardu świadectwa szczepienia dla kierowców zawodowych. Tedros Adhanom Ghebreyesus przyznał, że powinno mieć ono formę cyfrowego certyfikatu i być honorowane przez wszystkie kraje świata. Przedstawiciel Światowej Organizacji Zdrowia pozytywnie odniósł się w ten sposób do apelu Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego, która wezwała WHO i rządy do wprowadzenia takiego honorowanego wzajemnie dokumentu. Adhanom przyznał, że kierowcy pojazdów ciężarowych reprezentują kluczowy zawód w walce z pandemią oraz w zachowaniu bezpieczeństwa łańcuchów dostaw.
Grimaldi z kolejnym statkiem-gigantem
Grupa Grimaldi nie zwalnia tempa, gdy chodzi o odbiory nowoczesnych statków serii GG5G. 4 czerwca br. włoski potentat odebrał w zakładach Jinling w Nankin kolejny, piąty już statek tego typu. Ten prawdziwy olbrzym (238 m długości, pas dla ładunków tocznych o długości 7800 m), który otrzymał nazwę Eco Catania, rozwijać będzie prędkość blisko 21 węzłów (38 km/h). Przedrostek „Eco” nie jest na wyrost. Dzięki użytym technologiom ten hybrydowy statek będzie emitował o połowę CO2 mniej w przeliczeniu na jednostkę ładunkową w porównaniu ze statkami eksploatowanymi do tej pory. Podczas zawinięć do portów będzie mógł zamienić się w statek „zero emission”, a dodatkowo będzie mógł korzystać z energii dostarczanej przez zainstalowane na pokładzie kolektory słoneczne. „Eco Catania to najnowszy z namacalnych dowodów naszego zaangażowania w przyspieszenie ekologicznej transformacji w branży transportowej” – powiedział Emanuele Grimaldi, szef Gimaldi Group. Statek będzie obsługiwał połączenia pomiędzy Włochami kontynentalnymi, Sycylią oraz Maltą. Więcej informacji z branży promowej znajdziesz TUTAJ.
Źródła: rp.pl, trans.info, ITD, policja.pl, Transporte3, IRU